Slik er forskjellene på en vanlig Supercar og GRCs «Hyundai»

Timmy Hansen avslører detaljer fra det nye rallycrossbilkonseptet etter omfattende tester i Ungarn.

Publisert

Det er ventet stor spenning til en nye, uavhengige GRC-serien i Europa. Mens VM har «forfalt» blant de mest profilerte utøverne og teamene, har GRC enn så lenge tiltrukket seg flere store profiler i tillegg til god TV-dekning hos Eurosport.

Timmy Hansen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det er ventet stor spenning til en nye, uavhengige GRC-serien i Europa. Mens VM har «forfalt» blant de mest profilerte utøverne og teamene, har GRC enn så lenge tiltrukket seg flere store profiler i tillegg til god TV-dekning hos Eurosport.

Det er østerrikske Max Pucher, et velkjent navn i rallycrossmiljøet, som er hjernen bak den nye serien og ikke minst den nye bilen han har utviklet. Kjent som «Pantera RX6», enn så lenge forkledd i et Hyundai i30-skall.

Pantera RX6-bilene skal kjøres som en egen klasse og ikke mikses sammen med Supercar.

Jevne på fart

To av de største navnene som serien har tiltrukket seg, er Hansen-brødrene Timmy og Kevin Hansen. Selv skal de i sitt team kjøre én Supercar og én Pantera RX6, men de har ikke avklart hvem som skal kjøre hva enda.

Men nå har de testet bilene, og Timmy Hansen deler sitt førsteinntrykk.

– Mange spør om forskjellene på bilene. Det er ingen stor forskjell når det kommer til fart, skriver Timmy Hansen på sine sosiale medie-profiler.

Vi har også spurt svensken om opplevelsen etter testen på Nyirad-banen i Ungarn. VM-sølvvinneren fra 2015 kan avsløre nye detaljer på bilen som skildrer de store forskjellene mellom det nye konseptet og en tradisjonell Supercar.

Kommer flere karosserier

For det meste er forandret ved siden av farten.

– Pantera er lettere, men har mindre hestekrefter. Ellers er det vanlig sekvensiell girkasse og firehjulstrekk. Bilen har rørramme og vil komme i ulike karosserier, selv om denne vi har kjørt har vært kledd som en Hyundai i30, sier Hansen videre, og understreker at Supercar-bilen var noen tideler foran på runden.

Det er én uke til fristen for å melde seg på Rallycross-VM. Timmy Hansen har tidligere avslørt at de er nær en løsning også for VM, ettersom GRC-kalenderen ikke kolliderer med verdensmesterskapet, men ingenting er foreløpig 100 prosent spikret.

Powered by Labrador CMS