Slik er den foreløpige førerkabalen for VM-sesongen

At det blir kamp til døra om årets VM-gull i rallycross, er det ingen som helst tvil om.

Publisert

Foreløpig har ikke Rallycross-VM hatt de innbitte finalenervene i det siste løpet om kampen om VM-tittelen. Både i 2014 og 2016 var VM-tittelen sikret før siste runde, og den var i praksis avgjort før finalerunden i 2015, da

Petter Solberg

fikk vite på toalettet under de innledende omgangene at ingen kunne ta nok poeng fra ham.

Foreløpig har ikke Rallycross-VM hatt de innbitte finalenervene i det siste løpet om kampen om VM-tittelen. Både i 2014 og 2016 var VM-tittelen sikret før siste runde, og den var i praksis avgjort før finalerunden i 2015, da

Petter Solberg

fikk vite på toalettet under de innledende omgangene at ingen kunne ta nok poeng fra ham.

Nå derimot håper vi at 2017 blir året hvor det knives om hvert enkelt poeng til siste runde, bokstavelig talt, er kjørt. Teamene og førerne begynner å komme på plass, og vi ser en stadig profesjonalisering på alle plan, og bilene er mer avansert utviklet enn noen sinne.

LES OGSÅ: Her dukker det stadig flere og flere biler opp på startstreken

Det er verdt å merke seg at både Peugeot Hansen og EKS har utvidet teamene sine med én fører til. Latvieren

Reinis Nitiss

er siste påskuddet i Audi-teamet, og hos Hansen har yngstesønn Kevin bevist at han er mer enn god nok til å hamle opp med VM-eliten etter fjorårets suverene EM-tittel.

Her får du i alle fall oversikten over hvilke team og førere som er klare for VM-sesongen:

Volkswagen Motorsport

Petter Solberg

Johan Kristoffersson

Bil: Volkswagen Polo

Ett av de mest spennende prosjektene denne sesongen. Anført av en tidligere verdensmester og fjorårets sølvvinner, danner Solberg og Kristoffersson nå eget team i helt nyutviklede Polo Supercars. Teamet får støtte fra Volkswagen Motorsport, men må finansiere driften selv. En farlig duo for året.

EKS

Mattias Ekström

Toomas Heikkinen

Reinis Nitiss

Bil: Audi S1

Fjorårets verdensmestre, og drømmen til den svenske multikunstneren Mattias Ekström har blitt en virkelighet gjennom å vinne VM-titler og bygge kanskje ett av feltets beste biler. I år har de utvidet teamet med en tredje fører, nemlig 21-åringen Reinis Nitiss.

Peugeot Hansen

Sebastien Loeb

Timmy Hansen

Kevin Hansen

Bil: Peugeot 208

Teamet som kanskje har den lengste fartstiden i rallycrossirkuset i dag hvis vi tar med hva teamsjef Kenneth Hansen utrettet på 90- og 2000-tallet. Og franskmannen Sebastien Loeb ble i fjor historisk med sin VM-seier i Latvia, og Team Peugeot Hansen har også vist at de kan bygge biler. Kommer med en oppgradert utgave av 208 i år, og utvider med minstemann Kevin i VM-teamet.

Hoonigan Racing Division

Ken Block

Andreas Bakkerud

Bil: Ford Focus

2016 skulle bli et læreår, men teamet til amerikanske Ken Block viste raskt at de også har bygd en svært potent bil når den fungerer som den skal. Med støtte fra rallyfabrikken M Sport går de på et nytt år med et bedre utgangspunkt, og sportslig sett er det nordmannen Andreas Bakkerud som er den store vinnerkandidaten til det britisk-amerikanske teamet.

STARD

Janis Baumanis

Timur Timerzyanov

Bil: Ford Fiesta

Duoen som kjørte for Max Puchers østerriske team har nå gått over til en annen østerrisk teamsjef. STARD er anført av rallyveteranen Manfred Stohl, som først og fremst nå gjør seg kjent for å ha agenturet til de kommende elektriske Supercar-bilene, som lanseres i USA senere i år. Men denne øst-europeiske duoen har også bevist at de har fart og mot nok til å vippe hvem som helst av pinnen.

MJP Racing Team Austria

Kevin Eriksson

Timo Scheider

Bil: Ford Fiesta

Mistet sine profiler til teamet nevnt ovenfor, men har i år likevel fått to førere som kan være spennende å følge med i VM-sirkuset. Kevin Eriksson gjorde seg for alvor mest kjent med forbikjøringen på yttersving i finalen i Estering, en manøver som viste seg svært avgjørende for svenskens første VM-seier. Med på laget er Timo Scheider, en tysk fører med DTM-bakgrunn, som overrasket alle med å ta seg til finalen i Argentina i fjor i Münnich Motorsport sin heller mindre konkurransedyktige Seat Ibiza.

Privat

Guy Wilks

Bil: Volkswagen Polo

Foreløpige usikkerhetsmomenter, av det Parc Fermé kjenner til, er at Team Olsbergs MSE ikke har offentliggjort noen satsing i VM så langt. I tillegg står Münnich Motorsport og deres Seat oppført på den offisielle team-oversikten, men foreløpig uten førere, så det vites ikke om disse er klare for full VM-sesong.

LES OGSÅ: Førere ønsker elbilen velkommen til rallycrossen

Powered by Labrador CMS