Slik blir Eau Rouge-Raidillon et sentralt element i Rallycross-VM


DEL
(Foto/grafikk: Google Maps/IMG/Simen Næss Hagen)

Nå er banelayouten til VM-runden på Spa-Francorchamps avslørt.

Og som det framkommer av tegningene så blir det en kort bane med kun et lite element av Formel 1-banen som blir hovedelementene i den helt nye rallycrossbanen som er bygd på det legendariske anlegget.

Det ble ifjor kjent at Mettet skulle ryke ut av kalenderen, før det senere ble klart at Spa-Francorchamps blir vertskap for runden som skal representere Benelux-landene Belgia, Nederland og Luxembourg.

Foruten at bilene skal kjøre den klassiske bakken opp Raidillon, skal de altså snu på toppen og kjøre ned igjen, og inn på et komprimert stadionområdet fra parkeringsplassen der det blir både hopp og velodrom-sving, samt alternativspor helt på tampen av runden.

Her er oversiktsbildet over slik VM-runden blir lagt opp i anlegget i Belgia (Foto/grafikk: IMG)

Dermed får førerne litt av en real opplevelse opp en bratte bakken igjen, før det er full gass ned igjen i bakken som har en prosentvis stigning og helling på 17 til 18.

– Ikke bare besøker Rallycross-VM berømte Spa-Francorchamps for første gang, men de lokale promotørene har hatt en enorm utfordring i forkant av denne avsløringen. Enorme høydeforskjeller, spektakulære og en ultimate test opp Eau Rouge/Raidillon-området – gir forhåpeninger om pulserende racing, sier IMG-sjef Paul Bellamy i en pressemelding.

- ANNONSE -

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here