Sjekk hvordan den nye banen blir i årets VM-finale i rallycross


DEL
Foto: Google Maps/World RX
Foto: Google Maps/World RX

Sør-Amerika byttes ut med Afrika. I år skal finalen i rallycross-VM foregå på en helt ny bane.

Trenden fortsetter i takt med utviklingen av rallycross som en internasjonal bilsportgren. Større racing-anlegg får egne rallycrossløyfer, i mangel på utbedringer av rendyrkede rallycrossbaner i et internasjonalt perspektiv.

Som den femte i rekken av offisielle verdensmesterskap, krever FIA at det kjøres på minst tre ulike kontinenter. De tre siste årene er finalen arrangert i Argentina. I år derimot flyttes årets siste løp til Sør-Afrika, og nærmere bestemt Killarny-banen. Banen må ikke forveksles med F1-banen Kyalami, som ligger i Johannesburg. Killarny er lokalisert helt på sydvest-tuppen av Afrika, like utenfor Cape Town.

Banen er 1070 meter, har asfalt/grus-fordeling på 60/40 prosent, og består av åtte svinger i tillegg til alternativsporet.

LES OGSÅ: Slik fungerer det kompliserte poengsystemet

Samkjører vi den offisielle banetegningen med Google Maps, ser du hvor rallycrossbanen vil ligge – selv om den ved satelittfotografiets tidspunkt ikke var konstruert enda.

- ANNONSE -

Killarny-banen føyer seg inn i rekken av racing-anlegg med egenkonstruerte grussløyfer som sammen danner en rallycrossbane. Fra før har vi Hockenheim (Tyskland), Barcelona (Spania), Mettet (Belgia), Bikernieki (Latvia), Trois Rivieres (Canada), Istanbul (Tyrkia), Rosario (Argentina), og Franciacorta (Italia), men dette er heller ikke noe nytt.

De fleste rallycrossbaner i Storbrittania er nettopp bygd på dette konseptet. Både Lydden Hill, Croft, Knockhill, Mondello Park, Brands Hatch og Pembrey har – eller har hatt – egne traseer i tillegg til en ordinær racingbane. Og i 2018 kommer legendariske Silverstone på banen, bokstavelig talt, med en egen grustrasé.

LES OGSÅ: Rallycross-VM til ny, legendarisk F1-bane i 2018