Sindre (20) bringer rallycrossarven videre i familien: – Mitt hårete mål er å bli bedre enn det pappa var

I 1994 tok pappa Geir Ove NM-gull i Supernasjonal. Klarer sønnen Sindre det samme mesterstykket før det har gått 30 år?

Publisert

Det er noe det oser bilsport av når vi snakker om Trøgstad og etternavnet Moe i samme setning. Nå om dagen er det 20-åringen Sindre som preger toppen av resultatlistene etter at han var norgescupen i juniorklassen i fjor, før han åpnet sesongen med nok en finaleseier.

Sindre Madsen Moe fra NM-runden på Gardermoen for et par uker siden. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

Det er noe det oser bilsport av når vi snakker om Trøgstad og etternavnet Moe i samme setning. Nå om dagen er det 20-åringen Sindre som preger toppen av resultatlistene etter at han var norgescupen i juniorklassen i fjor, før han åpnet sesongen med nok en finaleseier.

Så er det kanskje en kjensgjerning for mange å ta et steg videre på stigen når man har beseiret et trinn, men for Sindre Madsen Moe vil han bruke det siste året han har som juniorfører til å bevise at han er best i denne kategorien.

– Grunnen at jeg fortsatt kjører junior er erfaringen jeg får her, selv om planen jo er å klasse opp neste år. Jeg er på siste verset i juniorklassen nå, sier Sindre til Parc Fermé.

Han er sønn av Geir Ove, lillebror til Morten og nevø til Jan Henning og Nina - for dem som er på fornavn med disse trøgstingene. Førstnevnte gjorde seg markant i rallycrossmiljøet på 90-tallet med sin knallgule Volkswagen Type 3, der han tok hjem NM-gullet i 1994, foran blant annet ikke ukjente Henning Solberg. Dessverre gikk Geir Ove bort i en tragisk trafikkulykke på begynnelsen i 2002, der sønnen Sindre knapt hadde rukket å fylle ett år. Han har naturlig nok ingen egne minner fra faren, men Sindre har likevel beholdt de sterke bilsportgenene fra familien.

Sindre Madsen Moe. (Foto: Anne Beth Mål Arntzen)

– Dagen jeg ble født ble jeg meldt inn i NMK, så jeg har jo vært i motorsportne helt siden jeg ble født. Det startet med knøttecross da jeg var fem til jeg fylte 12, så ble det noen sesonger med gokart og bilcross. Nå i rallycrossen har jeg satt meg et hårete mål om å bli bedre enn det pappa var da. Dette har jo gått i slekta i mange år, sier Sindre, og legger til at også broren Morten og hans nevøer fortsatt har stor betydning for hans bilsportsatsing.

Nevøene på 13 og 9 år, sønnene til Morten, er aktive i gokart, og det er ikke lenge til før eldstegutten Markus melder overgang til bil med tak på. Dermed må Sindre nå få utrettet det siste han kan fra sin Peugeot 206 i juniorklassen og planlegge kjøp av ny bil, for den får han ikke kvitte seg med til hvem som helst.

Geir Ove Moe i sin klassiske Volkswagen Type 3 på midten av 90-tallet. (Foto: Privat)

– Tanken er vel at bilen skal gå videre til dem når de er klare til å kjøre juniorklassen. Derfor kommer jeg nok ikke til å bygge den om til klasse 1, men i stedet se etter en ny bil når det blir aktuelt å bytte klasse, sier Sindre, som også leker med tanken om å gå rett opp til klasse 4.

Han er godt fornøyd med sin Peugeot 206. Grunnlaget i bilen kommer fra tsjekkeren Jaroslav Kalny som var en markant utøver i Divisjon 1A (senere kjent som Super 1600, journ.anm) i Rallycross-EM. Regler for juniorklassen tilsier dog at den ikke kan være en ren Super1600-bil, blant annet med lavere dekkdimensjon og H-gir framfor sekvensiell kasse.

20-åringen har likevel klare planer om å optimalisere bilen ytterligere selv om han fortsatt markerer seg som en av favorittene i juniorklassen også denne sesongen.

Sindres Peugeot 206 kommer fra tsjekkeren Jaroslav Kalny, her fra EM-runden i Momarken i 2008 i duell med norske Mats Lysen. Men bilen er senere modifisert til å oppfylle kravene til at den kan brukes i norsk juniorklassen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Motoren er veldig bra på den. De to bestetidene jeg satte på Momarken i fjor hadde ligget høyt oppe i klasse 1 også. Men jeg må få satt den opp bedre på demperne, spesielt når det er bløtt. De må være litt mer progressive. Jeg er veldig opptatt av hvordan bilen oppfører seg, selv om mange gjerne tenker på å få mest mulig ut av motoren. Men mye står likevel på hvordan den oppfører seg og hvor du får feste og slikt, sier Sindre.

Det går med mange timer i garasjen gjennom hele uka. All fritid utenom jobb går til rallycrossbilen. Det gir ham en ekstra glede ved å konkurrere, og at all tidsbruken betaler seg i den morsomste hobbyen kan han holde på med. For i takt med at han er blitt eldre, så har ansvaret også blitt større.

– Man må jobbe for det man skal ha og alltid stå på hvis du skal få til noe. Du får ingenting gratis. Da jeg var mindre, så var det ikke så mye av skruinga som stod på meg, men de siste to årene har det meste stått på meg. Men jeg får jo veldig god hjelp for det, understreker Madsen Moe.

Powered by Labrador CMS