Seks regelendringer som RallyX Nordic mener er mer kostnadseffektive

Den nordiske rallycrosserien har hatt en enorm vekst de siste to årene. Slik vil de gjøre serien mer attraktivt.

Publisert

At det er turbulente tider på godt og vondt i internasjonal rallycross, er hevet over enhver tvil. Stadige kontroversielle avgjørelser som i Rallycross-VM og innføring av ny europeisk serie med base i Østerrike er noen av emnene, parallelt med at det planlegges en ny, nordisk serie for neste år.

(Foto: Simen Næss Hagen)

At det er turbulente tider på godt og vondt i internasjonal rallycross, er hevet over enhver tvil. Stadige kontroversielle avgjørelser som i Rallycross-VM og innføring av ny europeisk serie med base i Østerrike er noen av emnene, parallelt med at det planlegges en ny, nordisk serie for neste år.

RallyX Nordic, som det så populært er blitt kalt de siste årene, har ekspandert til fem land over seks løp, og blir av mange sett på som et «Mini-EM» og et supplement til større og mer kostbar internasjonal satsing.

For å verne om Supercar-klassen har promotøren av serien nå kastet ut seks spesifikke punkter som skal fryses i reglementet for de neste seks årene. Følende konkrete regelendringer er satt:

• Rimeligere datalogg-system skal introduseres.

• Ikke-homologerte ECU-programvare (motorstyringsenheten, journ.anm.) blir tillatt.

• Intet makstak på antall motorer og turbo - med bakgrunn at deltakerne i stedet kan åpne motorene for vedlikehold og reperasjon, eller eksempelvis bruke en rimeligere turbo som kan byttes etter behov.

• Motorer med direkte innsprut forbys.

• Radiator plassert foran tillates ikke av driftsikkerhetsmessige årsaker.

• I samarbeid med tittelsponsor Cooper Tires skal det utvikles hardere gummiblanding på dekkene for å utjevne forskjellene på bilenes ytelse.

I tillegg foreslår serien nå tre konkurransemessige tiltak:

• Fire kvalifiseringsomganger, framfor tre, i hvert løp.

• Supercar-førerne seedes inn i to grupper før Q1-trekningen.

• Reversert startrekkefølge, slik at de raskeste fra foregående heat starter først i Q2, Q3 og Q4, framfor å kjøre først.

Samtidig bekrefter de nå at den gamle EM-klassen Touringcar nå innføres under klassenavnet Super Touring, basert på to-liters bakhjulsdrevne biler, kjent fra både EM-reglementet og Supernasjonal klasse 2 her i Norge.

Hvorvidt Crosskart Xtreme skal kjøres som en egen klasse er foreløpig ikke bestemt.

Powered by Labrador CMS