Seks klassiske bortforklaringer du hører i rallycross-depotet 

Sorry, Andreas Bakkerud - men forklaringene fra Portugal inspirerte oss til å fortsette denne føljetongen.

Publisert

Uansett, Bakkerud er for lengst frikjent av Parc Fermé, da han sjeldent skylder på andre enn seg selv og selv understreket at det satt langt inne å skylde på andre faktorer i forbindelse med fiaskohelgen i Portugal.

Foto: Jan Kåre Rafoss/ERC24.com

Uansett, Bakkerud er for lengst frikjent av Parc Fermé, da han sjeldent skylder på andre enn seg selv og selv understreket at det satt langt inne å skylde på andre faktorer i forbindelse med fiaskohelgen i Portugal.

LES OGSÅ: Bakkerud hater å skylde på andre seg selv etter fiaskohelg

Men artikkelen vi skrev om rallyføreres bortforklaringer ble tatt såpass godt imot, at vi føler oss pliktet til å ta denne videre i bilsportens sfære.

LES OGSÅ: Sju unnskyldninger du alltid hører fra en rallysjåfør
PF-bloggen: Et press som er vanskeligere å håndtere enn selve kjøringen

Rallycrossførerne skal dog ha for at sporten deres faktisk kan ha en del ytre og uforutsigbare faktorer som kan spille inn på resultatlisten. På en annen side er det ikke tilfeldig at Mattias Ekström var irriterende suveren i fjor, og ser ut til å være det samme i år, og Bakkerud mener selv at du i rallycross er din egen lykkes smed.

Here we go:

Foto: Jan Kåre Rafoss/ERC24.com

– Jeg punkterte helt plutselig, og det var ikke min skyld.

Journ.anm: Selv om rallycrossførere gjerne senker dekktrykket helt på limiten for å ha best mulig grep. Øk trykket mer neste gang, så slipper du å slå av dekket fra felgen.

– Jeg glemte alternativsporet fordi jeg ikke hørte noe fra spotteren.

Journ.anm: Joda, du kjører på mentalt høygir og er i din egen boble, men det kan være greit å prøve å gjøre en opptelling på egenhånd før den siste runden.

– Jeg ble hindret og det var umulig å kjøre forbi.

Journ.anm: Ellers har du både muligheter enten i å ta starten eller å komme deg forbi med riktig alternativspor-taktikk, hvis du på død og liv mener du er en bedre sjåfør.

– Banen var vannet rett før vi skulle kjøre.

Journ.anm: Men hadde du kjørt raskere i forrige heat, så hadde du antakelig startet senere og dermed fått bedre spor og tørrere bane.

– Det støvet så mye at det var uforsvarlig å kjøre på maks attakk.

Journ.anm: Det støver sjeldent om du ligger i front. Og hva skjedde med klagingen på vanningen av banen?

– Jeg hadde veldig dårlig dekk igjen til finalene.

Journ.anm: Hva med å spare på kruttet eller legge om kjørestilen? Du vet du har begrenset med antall dekk.

Powered by Labrador CMS