Så mange baner og nasjoner er blitt vraket siden 2014-sesongen

Ikke-permantene rallycrossbaner har svært kort levetid i Rallycross-VM hvis når vi teller opp ståa etter seks VM-sesonger.

Publisert

Tirsdag ble det kjent at Trois-Rivieres og Silverstone ikke får fornyet tillit på VM-kalenderen i rallycross. Førstnevnte har vært en fast traver siden 2014, men føyer seg nå inn i rekken av ikke-permanente rallycrossbaner som til syvende og sist ikke får fornyet tillit.

Tirsdag ble det kjent at Trois-Rivieres og Silverstone ikke får fornyet tillit på VM-kalenderen i rallycross. Førstnevnte har vært en fast traver siden 2014, men føyer seg nå inn i rekken av ikke-permanente rallycrossbaner som til syvende og sist ikke får fornyet tillit.

Silverstone skulle være et storstilt prosjekt i hjertet av britisk motorsport, ved å legge en nymotens rallycrossbane inne på en Formel 1-arena uten at den trengte å bruke deler av selve hovedtraseen til den kjente og legendariske banen. Banen ble tidlig kritisert fra mange førere for sin layout, og det ble bare med to år før IMG fant ut at selve arrangementet heller ikke var økonomisk bærekraftig.

– Det er synd. Storbritannia har en stor tradisjon for rallycross. Men du trenger et stort publikum og en arena som gjør det økonimisk levedyktig. Og det kunne vi ikke, så dessverre måtte vi ta Silverstone vekk fra kalenderen, sa Paul Bellamy til nettstedet Motorsport.com.

13 baner er tatt vekk

En gjennomgang Parc Fermé har gjort over samtlige nasjoner og arenaer som er blitt brukt siden rallycross fikk VM-status i 2014 viser dyster utvikling for baner som er midlertidig bygd primært for å huse VM i rallycross.

Hele 13 baner, tre permanente og ti såkalte hybrid-baner, er blitt vraket siden VM-statusens inntok for fem år siden. Åtte av nasjonene er blitt helt fjernet, mens noen har fått fornyet tillit gjennom andre baner. Det er England, Finland, Argentina, Latvia, Italia, Tyrkia, Canada og USA, mens Tyskland er tilbake igjen i 2020 med sin tredje bane og andre ikke-permanente da det settes opp en ny sløyfe på Nürburgring.

Selv om England fortsatt har Lydden Hill som en attraktiv arena for utøverne, så signaliserer Bellamy at Lydden Hill «kan være aktuelt igjen for framtiden» uten tegn til at det er aktuelt at det er snakk om ett av de to ledige datoene i 2020.

Aller kortest fartstid i VM fikk San Luis i Argentina og Kouvola i Finland, som kun overlevde debutsesongen i 2014 før de ble tatt av plakaten. Rosario erstattet San Luis i Argentina, men måtte si takk for seg etter 2016.

LES OGSÅ: Disse rallycrossbanene fikk vi aldri sett på VM-kalenderen

Kun tre permanente baner har bestått

I Italia (Franciacorta) og Tyrkia (Istanbul Park) ble det også med bare 2014 og 2015 før det var takk og farvel. IMG forsøkte seg også på Hockenheim, som fikk tre løp fra 2015 til 2017, og Estering måtte også vike etter 2018-sesongen - med samme argument som legendariske Lydden Hill ved at VM-voktse seg ut av arenaene. Lydden Hill ble forøvrig vraket etter 2017-sesongen, hvor Petter Solberg tok sin siste seier i rallycross. Også COTA-banen i USA fikk bare ett år.

Full liste kan du se nederst. Det er i samme sleng verdt å nevne at det er kun tre baner som har overlevd samtlige sesonger og fortsatt står på kalenderen for 2020. Det er Lånkebanen på Hell i Norge, det er Höljes i Sverige og Loheac i Frankrike. Fellesnevneren for alle tre er at de er permanente rallycrossbaner, kun bygd for rallycross, og at det er de eneste VM-arenaene hvor det er kontinuerlig rallycrosskjøring gjennom hele året.

Av baner som har fått fornyet tillit, så er det verdt å gi Barcelona klapp på skuldra som den eneste ikke-permanente rallycrossbanen som fortsatt får fornyet tillit, og har vært med i samtlige år bortsett fra debutsesongen i 2014. Portugisiske Montalegre, som er en permanent rallycrossbane, ble vraket etter interne disputter denne sesongen, men er tilbake igjen på kalenderen neste år.

Også Abu Dhabi og Spa-Francorchamps får fornyet tillit etter vellykket debutsesong i år.

Vrakede rallycrossbaner - permanente

Lydden Hill, England
År: 2014-2017
Vinnere: Andreas Bakkerud (2014), Petter Solberg (2015 og 2017), Mattias Ekström (2016)

Kouvola, Finland
År: 2014
Vinner: Tanner Foust

Estering, Tyskland
År: 2014-2018
Vinnere: Petter Solberg (2014), Davy Jeanney (2015), Kevin Eriksson (2016), Mattias Ekström (2017),

Vrakede rallycrossbaner - ikke-permanente

San Luis, Argentina
År: 2014
Vinner: Petter Solberg

Franciacorta, Italia
År: 2014-2015
Vinnere: Timmy Hansen (2014) og Andreas Bakkerud (2015)

Istanbul, Tyrkia
År: 2014-2015
Vinnere: Andreas Bakkerud (2014) og Timmy Hansen (2015)

Mettet, Belgia
År: 2014-2018
Vinnere: Toomas Heikkinen (2014 og 2015), Mattias Ekström (2016), Johan Kristoffersson (2017), Sebastien Loeb (2018)

Trois-Rivieres, Canada
År: 2014-2019
Vinnere: Petter Solberg (2014), Davy Jeanney (2015), Timmy Hansen (2016), Johan Kristoffersson (2017 og 2018), Andreas Bakkerud (2019)

Santa Fe, Argentina
År: 2015-2016
Vinnere: Robin Larsson (2015) og Andreas Bakkerud (2016)

Hockenheim, Tyskland
År: 2015-2017
Vinnere: Petter Solberg (2015), Mattias Ekström (2016 og 2017)

Bikernieki, Latvia
År: 2016-2019
Vinnere: Sebastien Loeb (2016), Johan Kristoffersson (2017 og 2018), Timmy Hansen (2019)

Silverstone, England
År: 2018-2019
Vinnere: Johan Kristoffersson (2018)

Austin, USA
År: 2018
Vinner: Johan Kristoffersson

Baner som har fått forlenget/fornyet tillit

Montalegre, Portugal
År: 2014-2018, 2020
Vinnere: Petter Solberg (2014 og 2016), Johan Kristoffersson (2015), Mattias Ekström (2017), Johan Kristoffersson (2018)

Barcelona, Spania
År: 2015-2020
Vinnere: Petter Solberg (2015), Mattias Ekström (2016 og 2017), Johan Kristoffersson (2018), Timmy Hansen (2019)

Killarney, Sør-Afrika
År: 2017-2020
Vinnere: Johan Kristoffersson (2017), Johan Kristoffersson (2018), Niclas Grönholm (2019)

Yas Marina, Abu Dhabi
År: 2019-2020
Vinner: Kevin Hansen

Spa-Francorchamps, Belgia
År: 2019-2020
Vinner: Timur Timerzyanov

Powered by Labrador CMS