Rallycross-VMs største profiler raser mot IMG


DEL
(Foto: FIAWorldRallycross.com)

Rettighetshavernes manglende respons og handling har nå satt tålmodigheten på prøve for flere av sportens mest sentrale personer.

 

IMG, som tok over de kommersielle rettighetene til den internasjonale rallycrossen med EM i 2013 og VM-status fra 2014, er i hardt vær om dagen.

Peugeot har trukket seg ut etter at de ikke klarte å selge inn nok fabrikanter til å forplikte seg til el-rallycross i 2020, og Audi valgte også å trekke sin fabrikkstøtte til EKS da de ikke var overbevist nok om at rallycross var veien å få for en elektrisk satsing.

Svært pessimistisk

Nå er Volkswagen også faretruende nær ved å trekke seg ut av rallycrossen om det ikke blir noen snarlig avklaring. Ryktene begynte å gå allerede denne uka, og i et intervju med Autosport understreket Petter Solberg den alvorlige situasjonen hvor fortgang må til.

Nå kaster også Marcus Grönholm og Sebastien Loeb, to andre rallylegender og etterhvert sentrale personer i Rallycross-VM, med på Petter Solbergs bekymring.

– Alt så veldig bra ut fram til noen måneder siden. Og nå? Jeg vet ikke hva jeg skal si, men det ser ikke så bra ut. IMG er nødt til å høre, men det er mulig det er for sent nå, sier Marcus Grönholm til Motorsport.com.

- ANNONSE -

Sebastien Loeb. (Foto: Simen Næss Hagen)

Han får støtte av Sebastien Loeb, som prøver å overta fabrikksbilene fra Peugeot til sitt eget private team for VM neste år. Han er dog usikker på om det er noe vits i å være med på rallycrossleken noe mer.

– At Peugeot trakk seg var et stort problem for dem, og nå et problem for meg. Sammenliknet med andre motorsporter så er ikke rallycross så dyrt for fabrikantene, men showet er bra for tilskuerne på løpene og på TV. Det er bare å se på Formel E. Det er ikke noe bra show, men promoteringen er bra, og det er spennende for fabrikantene. Men på TV er det ikke like bra som rallycross, sier Sebastien Loeb, som rett og slett syns IMG gjør en for dårlig jobb med å promotere sporten i en attraktiv retning.

Folk vet ikke at Loeb kjører VM

Ifølge Loeb er det mange i Frankrike som stopper han for å spørre om hvordan livet som pensjonert bilsportutøver er. Bare dette mener Loeb er et bevis på at sporten ikke har skapt den oppmerksomheten som IMG har som hovedoppgave.

– I Frankrike vises det knapt på TV og folk vet ikke noe om det. Jeg møter folk på flyplassen og på gaten hvor de spør «Hvordan går det med deg? Savner du ikke å kjøre?», og jeg bare «Hallo, jeg kjører VM i rallycross», og folk vet ingenting, sier en oppgitt Loeb til avisen.

Grönholm, som driver sitt privatteam med to Hyundai-biler levert fra WRC-samlinga til Hyundai, har påpekt at reisekostnadene er kostbare og at han fortsatt hadde ønsket et litt mer kompakt VM, selv om en VM-status fordrer en viss global spredning.

– Kalenderen nå består av Abi Dhabi, Canada, USA og Sør-Afrika. Kom igjen, vi har bedt om 10 runder og ikke så mye reise, og de tar nå 11 løp med enda mer reise. Vi prøver å gjøre det riktige for å få ting til å fungere, men tiden er for knapp til å forandre noe. Men vi trenger svar, og IMG må gjøre noe, sier finnen.

Paul Bellamy, IMG-sjef.
Paul Bellamy, IMG-sjef. (Foto: Simen Næss Hagen)

IMG skyter knallhardt tilbake

Irritasjonen og murringen overfor promotoren har pågått lenge i rallycross-depotet, men førerne har fram til nå sittet rolig i båten for å se hva som skjer med framtiden til sporten. Parc Fermé har likevel en rekke ganger forsøkt å konfrontere IMG med bekymringene som har oppstått, uten at de har vært villige til å svare oss.

Til Motorsport.com reagerer IMG-sjef Paul Bellamy på at miljøet krever mer enn det de allerede leverer.

– Ingen har sagt dette til meg direkte, men jeg hører rykter om at vi ikke gjør nok. Men IMG har investert mange millioner dollar og tatt store kostnader på oss selv, en større investering noen sinne, i nye baner og digitale plattformer som når ut til en halv million mennesker på sosiale medier. Neste år skal alle løp streames direkte, og gratis. Herregud, hva mer ønsker de seg, sier Bellamy til Motorsport.com

Hva gjelder forpliktelsen om minst tre fabrikanter til 2021, så er Bellamy skråsikker på at dette lar seg ordne. Han mener det er nok fabrikanter til å sikre elbiler til sporten om to år, ett år senere enn det som var opprinnelig planlagt.

- ANNONSE -

– FIA har sagt at vi trenger minst tre ordinære bilfabrikanter. Uten disse, så forblir vi med forbrenningsmotorene. For øyeblikket så har tre fabrikanter muntlig sagt ja til elektrisk til meg. Disse tre – som ikke inkluderer Peugeot – samt én annen fabrikant er veldig interessert. De kan ikke forplikte seg enda, men vi snakker sammen hele tiden, forsikrer Bellamy.

Legg inn en kommentar