Rallycross-VM leverte varene etter intens sesongåpning


DEL
Foto: FIAWorldRallycross.com
Foto: FIAWorldRallycross.com

Dette fikk vi svar på i årets første VM-runde i rallycross.

Oddsen var nok ikke høyest på Ekström-seier, og Mattias Ekström følger opp der han slapp fra i fjor. Vel så morsomt var det med «nykommeren» Timo Scheider på 2. plass, og med norske øyne var det godt å se Andreas Bakkerud på 3. plass etter dramatikken han ble utsatt for gjennom lørdagen, etter krasjen i murveggen som satte resten av løpet i fare.

LES OGSÅ: Mistet lisensen etter bråk – blir kommentator i Rallycross-VM

Mange momenter å hente fra helgen som gjør at rallycrossen definitivt blir en sport å følge med denne sesongen. Finalen viste blant annet racing på høyt internasjonalt nivå, hvor det kun skilte fire sekunder mellom seierherren Ekström og Johan Kristoffersson på 6. plass

Sett bortifra finaler og topplasseringer – her er noen av Parc Fermés høydepunkter fra helgen:

Foto: FIAWorldRallycross.com
Foto: FIAWorldRallycross.com

God start for PSRX

3. og 5. plass etter kvalifiseringsomgangene, to av tre topplasseringer i semifinalen og 4. og 6. plass (tross elendig start fra Kristoffersson). Det er absolutt godkjent for Petter Solberg og Johan Kristoffersson i deres debut sammen i sprett ny bil i et sprett nytt team sammen.

- ANNONSE -

I forkant av løpet var det mange som hevet øyenbrynene over at Volkswagen igjen velger alternative veier i sine tekniske løsninger, deriblant at luftinntakene på sidene og radiatorene i bagasjen er sløyfet, hvilket igjen viser hvor mye av filosofien de har hentet fra WRC. Dette var tydeligvis ingen ulempe for Poloene, som fra første meter har vist at de er konkurransedyktige.

Dermed skal PSRX bli svært farlige utover sesongen, både i kampen om førergullet og teamgullet i år. For etter første løp så deler de ledelsen i teammesterskapet med EKS med 40 poeng hver.

LES OGSÅ: Dette har vært en av Petters beste menn siden 2010

Foto: FIAWorldRallycross.com
Foto: FIAWorldRallycross.com

Scheider gir Tyskland ansikt i rallycross

Vi benytter anledningen til å introdusere Timo Scheider. Med noen få sporadiske innhopp i rallycross-VM tidligere, så er ikke dette et navn man – i likhet med mange andre tyskere – har sperret opp øynene ekstra for. Tyskland er en stormakt i internasjonal motorsport, og er også eneste land i rallycrossen med to egne VM-løp, men i alle år har de glimret med sitt fravær på førersiden, i en sport som stort sett har vært dominert av nordmenn og svensker.

For halvannen uke siden skrev vi hvorfor F1-verdensmester Nico Rosberg burde konvertert til rallycross, og det at vi trenger sterke tyske prestasjoner i denne serien var ett av våre argumenter. Den doble DTM-mesteren (likhet med seierherren Mattias Ekström) fra 2008 og 2009 er i år et permanent innslag for MJP-teamet, og med 2. plass i debutløpet, så tyder alt nå på at vi endelig har en tysker med og kjemper helt i toppen.

– Vi kom hit som nybegynnere, som ingenting. Dette føles herlig. Men vi har mer å gå på, så neste gang skal vi gjøre det enda bedre, lover Scheider.

Foto: FIAWorldRallycross.com
Foto: FIAWorldRallycross.com

Råtassen Ken Block?

Intet rallycross uten nærkontakt av tredje grad, som kommentator Henning Isdal som så fint har uttrykt det tidligere. Og i Q4 ble vi vitne til to smeller på kort tid mellom Kevin Eriksson og Ken Block.

Den første kontakten i utgangen av alternativsporet var relativt harmløs, mens det ble diskusjoner om hvorvidt den andre kilevinken fra den amerikanske stjernen like etter på var helt innafor. I alle fall, det satte konsentrasjonen til Eriksson på spill resten av heatet, men han kom ut av det med heatseier. Likevel var ikke svensken nådeløs i intervjusonen etter mål.

– Totalt unødvendig fra Ken. Men det er vel slikt han holder på. Mulig vi må ta igjen i framtiden, var Erikssons knallharde standpunkt.

Den svenske ekspertkommentatoren Jonas Kruse sparer heller ikke på kruttet overfor amerikaneren, og mener arrangøren burde gitt han straff for 

- ANNONSE -

– Man skal ikke beskytte sine stjerner. På tide å bytte linser, sa en lettere irritert Kruse.

Ser i alle fall ut til at svenskene har funnet en de følger med argusøyne senere i år…

Høyt nivå på europamesterskapet

Etter at rallycross fikk VM-status, er EM blitt en slags «B-serie» med litt mindre meritterte førere og litt «dårligere» biler enn vi finner blant de aller beste. Slik vil det nok alltid være, men 2017 ser ut til å bli året hvor EM virkelig har fått et løft på nivået.

Det var svenske Anton Marklund, som har kjørt VM i flere år, som tok seieren i EM-finalen i Barcelona. Samme mann har samtidig vist imponerende tider – faktisk ville han sikret seg semifinale i VM-serien med god margin med tidene han har satt gjennom helgen. Også førere som Robin Larsson, Tommy Rustad, Thomas Bryntesson og Alexander Hvaal har også vist tider i helgen som absolutt ikke hadde gjort bort seg i VM-heatene.

– Det er lenge siden jeg har hatt et godt resultat, og dette er første seieren på veldig lenge. Endelig har jeg det ordentlig morsomt igjen, og jeg er veldig glad på vegne av teamet, sa Anton Marklund etter målgang.