Prodrive ute av VM-teamet de bygde en helt ny bil for

Etter ett år med utvikling og drift av de spesielle Renault-rallycrossbilene skal GCK-teamet altså bruke en annen produsent.

Publisert

Og det er noe oppsiktsvekkende etter bare ett år, hvor de helt nye bilene av typen Renault Megane R.S. RX klarte til sammen 12 semifinaler og to finaler fordelt på tre førere gjennom 2018-sesongen.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og det er noe oppsiktsvekkende etter bare ett år, hvor de helt nye bilene av typen Renault Megane R.S. RX klarte til sammen 12 semifinaler og to finaler fordelt på tre førere gjennom 2018-sesongen.

Prodrive, som blant annet var kjent for å bygge og drifte bilene til Petter Solberg og Subarus VM-team i rally, jobbet i ett år med å utvikle en helt ny rallycrossmodell i samarbeid med teamet som er eid av franske Guerlain Chicherit.

https://parcferme.no/rallycross/na-avslorer-prodrive-litt-mer-av-hva-de-har-holdt-skjult-en-stund/

Velger fransk partner

Nå skiller de altså lag, og i stedet skal GCK samarbeide med FORS Performance i Frankrike. Det er forøvrig de som har utviklet Renault Clio-bilene som brukes i Academy-teamet av Cyril Raymond og Guillaume de Ridder.

Økonomi skal spille en vesentlig rolle, uttaler Chicherit selv overfor nettstedet PureRallycross.com (krever abonnement), i tillegg til at de tror at det franske privatteamet kan drifte bilene vel så bra som Prodrive.

– Å gå fra Prodrive til FORS Performance er ikke et problem etter min mening. For to år siden jobbet jeg med dem i det franske mesterskapet. Selv om Prodrive gjorde en god jobbi fjor med Megane-bilen, så velger vi G-FORS av praktiske og kostnadsmessige årsaker. Nå kan vi ha bilene i Frankrike i stedet for at vi må dra til England for å jobbe med Megane-bilene, sier Chicherit ifølge PureRallycross.com.

Avviser konflikt

Guerlain Chicherit. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Han avviser at det skal ha vært noen konflikt med Prodrive som har utløst årsaken, samtidig som han gir de hyllest for å ha bygd bilen som Jeromet Grosset-Janin tok en tredjeplass i Höljes med som bestenotering.

– Prodrive forblir en god referanse for oss. Ingen andre kunne ha bygd en Megane som de gjorde, og denne bilen var det mye snakk om med tanke på de tekniske valgene Prodrive valgte å gjøre med bilen, sier franskmannen, som ikke utelukker å samarbeide med Prodrive igjen dersom det blir elektrisk Rallycross-VM i 2021.

Selv har ikke Prodrive uttalt seg om samarbeidsbruddet med GCK.

Powered by Labrador CMS