Petter satte standarden mens unggutta fortsetter å imponere

Til topps før finaledagen, ødelagt bil til tross.

Publisert

Siden Lydden Hill i fjor står Petter Solberg fortsatt bokført med 10 seire i Rallycross-VM, kun slått av sin teamkompis Johan Kristoffersson på statistikken, men 2018 er året hvor nordmannen skal tenke minst like mye på seg selv som teamet hva gjelder mesterskapet.

Petter Solberg tar føringen, foran fabrikksgutta fra Peugeot og teamkompis Johan Kristoffersson. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Siden Lydden Hill i fjor står Petter Solberg fortsatt bokført med 10 seire i Rallycross-VM, kun slått av sin teamkompis Johan Kristoffersson på statistikken, men 2018 er året hvor nordmannen skal tenke minst like mye på seg selv som teamet hva gjelder mesterskapet.

Og etter et vanskelig løp i Portugal, som likevel endte med pallplass til slutt, så er det en aggressiv og optimistisk Solberg som har vist topptempo under den tredje VM-runden i Belgia.

Bøyde styringen

Etter to kvalikomganger leder 43-åringen etter en bestetid og en tredjetid. Og spesielt andre omgangen kunne ha gått mye verre.

– Jeg hadde flaks i Q2. Jeg bøyde styringen i første sving og pådro meg etterhvert en punktering, men endte likevel med en tredjetid. Og det var fantastisk å vinne Q1 med så tøff konkurranse, så jeg er veldig glad for å lede etter første dag, sier Solberg.

VM-feltets andre nordmann, Andreas Bakkerud, har hatt en litt tøffere start på løpet etter to sterke leveringer i både Spania og Pourtgal, men en sjettetid og tiendetid plasserer bergenseren nede på en syvendeplass sammenlagt etter halvkjørte kvalikomganger.

Gundersen imponerer

Fredag kunne vi melde om to overraskelser med norsk flagg i Touringcar og RX2-klassen.

I sistnevnte klasse imponerte Ben-Philip Gundersen, som kjører sin første hele sesong i klassen, og nordmannen fortsatte der det slapp med å kjøre seg inn til en andreplass sammenlagt etter fire omganger. Det gir han også pole position i semifinalen.

Sondre Evjen fikk etterhvert fart på vogna etter en svak start og plasserte seg inn på en sjetteplass, mens både Henrik Krogstad, Glenn Haug og Simon Syversen - med andre ord samtlige nordmenn - også klarte å sikre seg en semifinalebillett.

Bryntesson beste nordmann

Jan Emil Wilsberg. (Foto: Johnny Loix)

I EM-klassen i Supercar går det heller tyngre for de norske, men vi har før søndagen to nordmenn innenfor semifinaleplass. Bestemann er Thomas Bryntesson, men til å være en som vil kjempe i toppen i EM, så er en sjetteplass totalt etter to omganger litt svakere enn hva han har pleid å levere.

Anders Bråten, som kjører sin første sesong i denne klassen, er inne på en 11. plass og har dermed muligheten til å ta seg til semi, mens Kjetil Larsen - en annen klassedebutant - ligger like utenfor på en 13. plass, men også han med muligheter til semifinale med to gode omganger.

Overraskelsesmannen i denne klassen må sies å være Cyril Raymond, den tidligere suverene vinneren av RX2. Franskmannen har vist like overlegne takter i overgangen til Supercar og har satt to av to bestetider så langt.

Wilsberg fortsetter der han slapp

Runden i Belgia er også den første av tre EM-runder i Touringcar, og Jan Emil Wilsberg fulgte opp med karrierens første bestetid etter fullført omgang i Q2, og leverte etter det to femtetider som plasserte ham som nest best bak Steve Volders.

Fredrik Magnussen, som har vunnet dette løpet tidligere, fikk etterhvert bukt med de tekniske problemene og plasserte seg på en tredjeplass sammenlagt etter en bestetid og en andretid.

Åtte av ni nordmenn sikret seg semifinaleblilett i denne klassen. Fra femteplass finner vi Per Magne Røyrås etterfulgt av Camilla Antonsen og Sivert Svardal, mens Daniel Holten og Ole Morten Tangen plasserte seg på niende- og tiendeplass, men andre ord godt innenfor semifinaleplassen søndag.

Kun Kenneth Johansen klarte ikke komme seg innenfor de 12 beste.

Powered by Labrador CMS