Mener kjøringen i Frankrike viste fram VM på sitt aller beste

Så å si all knuffing og platekontakt på Loheac var helt innenfor, ifølge Petter Solberg.

Publisert

Kun 1,575 sekunder skilte første til siste bil over målstreken i finalen i Frankrike sist helg. Det er den tetteste marginen mellom samtlige biler i en finale noen sinne i VM-historien. Finalen gjenspeilet på mange måter helgen totalt sett: Rask kjøring, mye duellering og til tider uforutsigbare omstendigheter selv om Johan Kristoffersson til syvende og sist innfridde alle de lave oddsene sportslig sett.

Petter Solberg var strålende fornøyd med hele løpshelgen totalt sett og ikke bare tredjeplassen i finalen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Kun 1,575 sekunder skilte første til siste bil over målstreken i finalen i Frankrike sist helg. Det er den tetteste marginen mellom samtlige biler i en finale noen sinne i VM-historien. Finalen gjenspeilet på mange måter helgen totalt sett: Rask kjøring, mye duellering og til tider uforutsigbare omstendigheter selv om Johan Kristoffersson til syvende og sist innfridde alle de lave oddsene sportslig sett.

Og selv om det var Andreas Bakkerud og Kristoffersson som spilte hovedrollene i finalen, så var det Petter Solberg som satte den raskeste rundetiden under finalen, tre hundredeler raskere enn Timmy Hansen med nest bestetid og 12 hundredeler raskere enn Kristoffersson.

Finaleseierne har likevel uteblitt for Petter Solberg siden Lydden Hill i fjor. Teamkamerat Johan Kristoffersson viser seg for sterk både for Solberg selv og resten av VM-feltet.

Likevel er Spydeberg-ekspressen svært fornøyd over helgens kjøring, kanskje den beste totalopplevelsen over en løpshelg denne sesongen. 43-åringen har også tidligere ikke vært snau med å si hva han mener når han føler man blir urettferdig behandlet på banen i form av platekontakt og påkjøringer - slik mange gjerne forbinder med rallycrossen.

– Ingen torpederinger

Og Solberg kom seg ikke smertefritt fra den franske runden. Selv etter en rekke dueller ute på banen han kom tapende ut av, og også inkludert sammenstøtet med comeback-kid Liam Doran og Timur Timerzyanov.

Petter Solberg i duell mot Sebastien Loeb i utgangen av alternativsporet. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg fikk jo en dytt i semifinalen også, som til slutt førte til at jeg punkterte. Det var ikke store dytten, men likevel en dytt. Uansett, alt i alt var dette en bra helg, sier Petter Solberg til Parc Fermé, som likevel ikke rynker på nesen over situasjonen.

For i samme setning vil han nemlig understreke at oppførselen på banen blant samtlige VM-førere kanskje var den beste han har opplevd i kombinasjonen «tøff, men fair» kjøring.

– Absolutt, denne helgen har vært dritkul. Det har vært mye platekontakt, men den store forskjellen nå fra tidligere er at det ikke er noen form for torpederinger. Alt var «innafor» denne helgen, sier Volkswagen-føreren videre.

Flere dueller

Her får Petter Solberg «touchen» fra Liam Doran og Timur Timerzyanov som sørget for snikpunkteringen i semifinalen - uten at det kostet ham finalebilletten. (Foto: Simen Næss Hagen)

Selv var han innblandet i flere dueller, der iblant den nevnte dytten i semifinalen fra Liam Doran.

I tillegg kom Solberg selv nokså tøft og hardt inn i bakfangeren på Sebastien Loeb i utgangen av alternativsporet under semifinalen, og i Q2 slapp han Timmy Hansen for lett inn på seg til at svensken stupte på inneren og tok en plassering fra ham helt på siste runde.

Siste bevegelsen velger Solberg å applaudere, selv om det gikk utover ham selv.

Her får Timmy Hansen nok luke til å skubbe vekk Petter Solberg - en manøver Solberg selv syns var helt innenfor. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Det var smart det han gjorde. Jeg skulle kanskje helst hatt mer info om at Timmy var så tett, for da hadde jeg eller lagt meg mer inn og ikke gitt ham den muligheten, sier Solberg.

Powered by Labrador CMS