Parc Fermé erfarer: Dette kan bli den nye promotoren av Rallycross-VM

Mye tyder på at en internasjonalt anerkjent motorsportpromotor nå tar over verdensmesterskapet til rallycross etter IMG.

Publisert

Amerikanske International Management Group (IMG) tok over europamesterskapet i rallycross i 2013, med en målsetning om gjøre sporten så attraktiv for fabrikanter og FIA at den skulle få en eksklusiv verdensmesterstatus. Det klarte de på første året, og siden 2014 har rallycross hatt offisiell VM-status sammen med Formel 1, rally, langdistanseracing - og fra og med i år Formel E.

(Foto: Tom Banks / IMG)

Amerikanske International Management Group (IMG) tok over europamesterskapet i rallycross i 2013, med en målsetning om gjøre sporten så attraktiv for fabrikanter og FIA at den skulle få en eksklusiv verdensmesterstatus. Det klarte de på første året, og siden 2014 har rallycross hatt offisiell VM-status sammen med Formel 1, rally, langdistanseracing - og fra og med i år Formel E.

Selv om rallycrossen har fått en tilsynelatende mer markant posisjon i internasjonal bilsport enn tidligere, spesielt med et fabrikkrelevant fokus på at elbiler etterhvert skal inn i dette formatet, så har det likevel vært delte meninger om IMGs jobb gjennom rettighetsperioden.

Det vanket først mye skryt for sin jobb med å modernisere sporten kommersielt fra debutsesongen for åtte år siden, men de siste årene har promotoren også høstet stor kritikk fra både utøvere og fans - både som følge av nye banekonstruksjoner som ikke er blitt tatt imot med nevneverdig applaus. Men også fordi mesterskapet med et pennestrøk etter 2018 mistet all støtte fra samtlige fabrikanter som var innom mesterskapet, samtidig som de mistet ytterligere flerfoldige fabrikanter som var på vei inn, under forutsetning av at elbilreglementet var på plass i god tid før 2020.

I fjor høst ble det kjent at IMG og FIA skilte lag, mange år før kontrakttidens utløp. Siden har det vært svært stille, foruten en kalenderoppdatering fra den internasjonale motorsportforsamlingen sent i desember. Først de siste få ukene har Parc Fermé fått informasjon om at en promotor kan være klar, selv om ingen fra verken FIA eller den aktuelle promotoren har gått ut og bekreftet dette riktig enda. Nå er det imidlertid blitt mer tydelig at det innen få dager vil bli kunngjort en kommersiell eier, senest av svenske NWT, som har fått bekreftet av Höljes-sjef Morgan Östlund at nyheten er nært forestående.

Östlund vet hvem den nye promotoren er, men har fått klar munnkurv og dermed ikke lekket dette til pressen. Parc Fermé har derimot fra flere uavhengige hold i den internasjonale bilsportsfæren fått sterke indikasjoner på at promotoren det snakkes om er WRC Promoter. Som det ligger i navnet er dette altså de kommersielle eierne av Rally-VM, som i 2012 ble slått sammen av energidrikkselskapet Red Bull og tyske Sportsman Media.

WRC Promoter har blant annet gjort stor suksess og høstet stor anerkjennelse spesielt siden All Live-satsingen fra og med 2018, hvor samtlige etapper er blitt vist direkte. Men verken det Red Bull-eide selskapet eller sjef for FIAs rallycrosseksjon, Benoit Dupont, har besvart Parc Fermés henvendelser de siste ukene. Parc Fermé har heller ingen annen skriftlig dokumentasjon som bekrefter WRC Promoter - annet enn at flerfoldige kilder på tvers av det internasjonale bilsportmiljøet mer enn hevder at det er disse det er snakk om.

Ifølge en av kildene skal blant annet planleggingen av Ypres Rally i Belgia ha vært et sentralt emne i en eskalerende dialog mellom WRC Promoter og daværende rettighetshaver IMG. Siste dagen av det planlagte VM-løpet skulle nemlig gå rundt hele Spa-Francorchamps-anlegget, hvor også Rallycross-VM skulle avholdes samme helg. Power Stage for VM-løpet skulle også innholde rallycrosstraseen, og Parc Fermé fikk bekreftet fra IMG den gang at det var klare planer om å samkjøre Rallycross-VM og Rally-VM denne søndagen.

Som kjent ble altså begge VM-rundene avlyst som følge av den økende koronasmitten i Belgia og Europa forøvrig på senhøsten i fjor.

Det har også vært rykter lenge om at Liberty Media, som har gjort enorm suksess med Formel 1-sporten siden 2017, skulle ha vært en høyaktuell kandidat til å overta rallycrossen. Disse ryktene har derimot hatt svakere hold ved seg, og ingen av de relevante kildene Parc Fermé har vært i kontakt med har forstått det slik at Liberty har vært et reelt alternativ.

Fra 2022 er det også bekreftet fra FIA at europamesterskapet i rallycross skal få en ny promotor og skilles ut fra VM. Årsaken er blant annet at den planlagte elektrifiseringen av rallycrossen, slik det blant annet ligger sterke føringer fra FIA om, vil gjøre skillet mellom VM og EM enda større - og at EM skal bli den ledende plattformen for å beholde privatdrevne forbrenningsbiler, med egne arrangementer på egne baner utenfor EM.

Nettstedet PureRallycross.com har langt på vei hintet at de vet hvem som vil ta over denne promotor-rollen, og at dette skal kunngjøres om få dager. Men enn så lenge er det ikke bekreftet hvem dette er snakk om eller om kunngjøringen har sammenheng med når FIA vil bekrefte hvem som tar over rettighetene til verdensmesterskapet.

Powered by Labrador CMS