Oppe og står igjen etter kjempekrasjen: – Fronten blir ofte dyrere enn ræven

I et lite øyeblikk raste hele verden sammen for Andreas Bakkerud. Ting har kommet seg mer på stell, og bergenseren har hodet hevet inn mot neste VM-runde.

Publisert

– Bilen blir fikset, men den kommer kanskje ikke til å se like pen ut i karosseriet, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Andreas Bakkerud, her i forkant av VM-runden i Abu Dhabi for to uker siden. (Foto: Monster Energy)

– Bilen blir fikset, men den kommer kanskje ikke til å se like pen ut i karosseriet, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Som et slags symbol på hvordan denne sesongen kommer til å bli. Det viktigste blir å få kjørt. Så får alt annet komme til side.

Det er slik han har valgt det, etter flere år som helprofesjonell rallycrossfører med lønnsslipp framfor konstante utgiftsbilag og mer usikker pengestrøm inn. Det vil si, i år hadde han ikke noe valg. Men han følte på lysten på et VM-gull, og ikke minst ansvaret på at minst én nordmann må kjøre full sesong.

En halv million

– En ting er jo dette med cashflow. Det er ikke like lett å ha rene penger inne på konto til enhver tid. Selskaper setter budsjettene sine fra september til november. Vi begynte med dette i februar. Det er klart det er vanskelig, sier Bakkerud, som altså har gått på en sesong uten å ha budsjettet i havn - og samtidig pådrar seg skader til nærmere en halv million kroner allerede i åpningsrunden.

I utgangspunktet gir det en prognose som indikerer blodrøde tall for resten av året. Det vet Bakkerud godt. Han håper at dette kan være starten på en solskinnshistorie og et eventyr som ender slik et eventyr alltid slutter - nemlig lykkelig.

https://parcferme.no/racing/ny-vinner-i-et-vm-lop-mens-andreas-disket-etter-stygg-krasj-med-timmy/

Han har som sagt hodet hevet. Smellen i Abu Dhabi, som også gikk utover hans argeste rival Timmy Hansen, sitter godt i. En liten simpel tellefeil på antall runder, hvor han overhodet ikke hadde den nærmeste intensjon om å forårsake skader for hundretusenvis av kroner både på sin egen bil og konkurrentens.

Bakkerud og Hansen er i utgangspunktet ganske så gode venner utenfor banen, gamle feider til tross. Det har de begge bekreftet og erkjent. En slik smell kan derfor sette et vennskap på prøve når det er snakk om så store krefter, og ikke minst så store utgifter for begge parter.

– Jeg ventet 1,5 time før jeg gikk bort snakket med dem. Jeg vet hvor høy temperaturen er der og da. Men jeg var utrolig lei meg på deres vegne. De måtte tenke at jeg var stein hakkende gal. Når jeg dagen før klager over at Kevin skader bakfangeren vår til 20.000 kroner, også kommer jeg og står for en enda dyrere påkjørsel, sier Bakkerud selvironisk og ettertenksomt.

Skværet opp fort

De fikk skværet opp fort. I alle fall etter Bakkeruds oppfattelse.

– De skjønte nok hva som egentlig hadde skjedd da de fikk litt tid til å summe seg litt. Også ringte jeg Kenneth for ikke lenge siden å spørre hvordan det stod til. Bilen så vesentlig bedre ut en hva de først fryktet. Som jeg sa til han så kan vi ha våre feider på banen, men for meg er det også viktig at det ikke blir personlig, sier bergenseren ydmykt.

Selv sitter han igjen med en regning på nærmere en halv million kroner. Penger som gjerne skal være fordelt over resten av sesongen, i et budsjett som fortsatt ikke er landet. I ytterste konsekvens risikerer Andreas Bakkerud å sitte igjen med stor gjeld etter sesongen om det ikke ender med solskinnshistorien han drømmer om.

For det å krasje med fronten på denne måten gir mange ringvirkninger i bilen, selv om det ikke så tilsynelatende verre ut enn litt ytre skader som på papiret burde være enkelt å rette opp i.

Andreas Bakkerud fra sesongåpningen i Abu Dhabi. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

– Først går det jo utover hele forstillingen. Men så blir jo rammen bøyd i tillegg. Og drivakslingen får seg en trøkk inn og en kjempesmell. Den går jo da inn i differensialen og videre til girkassen. Alt der ryker jo. Det er liksom alle de dyreste tingene, utenom motoren, som ryker. Turboen gikk også. Når eksostemperaturen er 970 grader og det får et momentantstopp slik, oppsummerer Bakkerud.

Få store smeller

Han beskriver dette som den drøyeste smellen i sin karriere. Han har følt seg forskånet for de hardeste krasjene i rallycrossammenheng. Barcelona 2017, i et sammenstøt med Petter Solberg og Mattias Ekström, føltes kanskje like hardt rent fysisk da han gikk rett inn i murveggen på full akselerasjon.

Men Hoonigan-teamet slapp unna med mest kosmetiske skader den gang. Dessuten hadde ikke Bakkerud noe økonomisk ansvar over krasjer og skader.

– Også var det jo bakenden på bilen som fikk seg en trøkk da jeg traff muren. Den var ikke så dyr som nå. Det er jo sånn at fronten ofte blir dyrere enn ræven, sier han på kav bergensk.

Nå er det Spania som altså gjelder neste helg. Han stiller til start litt med hendene foran øynene. Mekanikerne står på som bare det for at bilen blir kjørbar. Det vil si, den blir kjørbar og han får stilt til start.

Men.

– Nei, om den ikke blir så pen i karosseriet, så er det greit så lenge hjulene står beint. Så får vi håpe at det ikke kommer noen følgeskader som vi ikke klarer å avdekke nå uansett, sier 27-åringen.

Nye sponsorer

Det berget seg bittelitt økonomisk etter at det ble kjent hvor dyrt dette faktisk koster ham. Den lokale støtten han får er alltid uvurderlig for ham. Allerede er flere selskaper fra Bergen inne med gode summer inn i et ellers tynt budsjett i VM-sammenheng. Og krasjen i Abu Dhabi ga positive ringvirkninger.

– Det ble jo startet en kronerulling fra en gjeng, og det kom en Vipps-løsning. Også kom det noen firmaer til inn som sponsorer. Så det har også vært veldig positivt det som har skjedd nå i ettertid, sier Bakkerud motivert og optimistisk.

Powered by Labrador CMS