Ole Henry (16) med nybygd Skoda – nå er han klar for å utfordre EM-eliten

DEL
Ole Henry Steinsholt, her fra Bilsporttalentet-konkurransen på Vålerbanen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det er ikke doningen det skal stå på når Ole Henry Steinsholt skal spise kirsebær med de store gutta neste år.

 

For da slår han på stortromma og satser helt og fullt ut på europamesterskapet i rallycross for forhjulsdrevne biler. Altså Super1600-klassen som for det meste er blitt dominert av østeuropeere de siste årene.

Men tradisjonene er gode med norsk flagg på kjøredressbeltet de siste ti årene. Andreas Bakkerud har to EM-titler fra 2011 og 2012, mens Mats Lysen tok EM-gull i 2009.

Vil bli europamester

Nå er det altså Steinsholt sin tur, som slår følge med Marius Bermingrud og muligens Espen Isaksætre, selv om sistnevnte ikke har bekreftet 2019 enda.

– Ambisjonene er høye, og jeg kjører for å bli europamester. Men det er ikke noe jeg forventer av meg selv med en gang. Jeg ser for meg først og fremst å bli kjent med bilen og kjempe om finaleplasser, sier Steinsholt ambisiøst til Parc Fermé.

Han var én av fem som var plukket ut til prestisjefylte «Bilsporttalentet» i år, men måtte denne gang se seg slått av Emil Heyerdahl i kampen om 300.000 kroner.

- ANNONSE -

Slik er utkastet på bilens utseende for 2019-sesongen. (Skisse: Privat)

Lærerikt i juniorklassen

Nå er siktet innstilt mot et spennende 2019 etter en ganske så suksessfylt 2018-sesong. Ikke bare tok han en sensasjonell seier i juniorlandsfinalen i bilcross, men det ble også sammenlagtseier i juniorcupen, med to poengs forsprang på Trond Simen Larsen.

– Jeg har lært veldig mye av å kjøre i juniorklassen, og da med en bil som kanskje ikke var den beste. Grunnen til at vi valgte å kjøre i junior i stedet for klasse 1 er at jeg alltid har vært opptatt av ikke å ta for store steg, sier den sindige 16-åringen.

Han fikk prøve seg på rallycrossfronten allerede i fjor da han som 14- og 15-åring kjørte flere løp i juniorklassen i England med en standard Suzuki Swift. Dette kombinerte han med crosskart, en sport han debuterte i for fem år siden, i 2013, før han ble norgesmester i 125-klassen i 2016.

– Crosskart har absolutt vert veldig lærerikt. Det er riktig nok stor forskjell fra crosskart til rallycross, og det er ikke bare å hoppe rett over i en bil, men du lærer det grunnleggende og det er det viktigste, konstaterer Steinsholt.

Ole Henry Steinsholt i en 85-kubikks IC Kart fra Arvika i 2013. (Foto: Simen Næss Hagen)

Standardoppskrift på vinnerbil

I 2019 er det en nybygd Skoda Fabia Mk3 som står klar, bygd av OTS Racing og Zomer Motorsport i Nederland. En bil mange forbinder med en vinnerbil i europamesterskapet.

– Den likner litt på R5-modellen i rally, har Sadev-girkasse og Reiger-dempere, som er en standardoppskrift på Skodaene som brukes i Super1600. Det ser veldig bra ut. Alt er vel gjennomført, og den første testen gikk helt uten problemer, forteller vestfoldingen.

 

Tror på elbilene

Målet er en dag å kjempe helt der oppe i rallycrossen. At spesielt verdensmesterskapet nå er inne i en tung periode med sviktende deltakelse og usikker framtid med tanke på innføring av elektriske biler, så spår Steinsholt sporten en lysende framtid.

For det er jo her han selv ønsker å bli best.

– Selv om jeg er en person som digger bensin og motorlyd, så tror jeg elbiler bare er positivt for sporten. Da tror jeg det kommer flere fabrikanter inn, og det blir lettere for unge å få sjansen, og da er det enklere å bli en profesjonell rallycrossfører.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here