Ida Strømbu Strømsaas i aksjon som mekaniker under VM-runden i Norge sist helg.

Norske Ida (24) fikk beholde drømmejobben i Rallycross-VM

Forent med tidligere klassekamerat Andreas Bakkerud, har Ida Strømbu Strømsaas (24) fått mulighet til å fortsette livet som profesjonell mekaniker på heltid hos EKS Audi Sport.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det kryr ikke akkurat av jenter i bilsporten, selv om rallycrossen kanskje er ett av unntakene hvor det er litt flere jenter til stede enn ellers, enten det være seg på banen eller i depotet.

Parc Fermés arkivkalender 2022

Hver dag fram til julaften vil vi i redaksjonen trekke fram noen av enkeltsakene fra arkivet som har vært av det eksklusive, originale eller ekstraordinære slaget. Dette basert på nesten seks år med kontinuerlig produksjon av bilsportjournalistikk.

RALLYCROSS: Det kryr ikke akkurat av jenter i bilsporten, selv om rallycrossen kanskje er ett av unntakene hvor det er litt flere jenter til stede enn ellers, enten det være seg på banen eller i depotet.

Hos svenske EKS, verdensmestere fra 2016 og nå støttet av Audi Sport, er det kun én jente i mekanikerstallen. Norske Ida Strømbu Strømsaas har levd som bilsportmekaniker på heltid de siste fem årene og kommer rett fra fabrikkteamet til Hyundai i Rally-VM.

– Ja, det åpnet seg en mulighet hos Audi, og da kunne jeg komme meg nærmere hjemme og familie. Til slutt er det jo de som er viktigst, sier Ida når Parc Fermé treffer henne i forbindelse med VM-runden på Lånkebanen ved Hell sist helg.

Som eneste mekanikerjente i teamet til EKS blir man lett lagt merke til, men først og fremst er Ida glad for at hun får fortsette livet som mekaniker på dette nivået. Hun lærte mye i Hyundai, men legger ikke skjul på at det er en ny opplevelse å være med Audi-teamet.

Var eneste jente i WRC

– På Hyundai jobbet jeg stort sett på test. Ikke at det er noe galt med det, men nå får jeg være mer med på løpene og da føler man også at man tar litt mer del i det sportslige som skjer ute på banen.

– Hva syns du om mannsdominansen i bilsporten?

– Akkurat i rallycross så er det en gren hvor det er flere kvinner enn andre steder. I WRC var jeg den eneste jenta som mekaniker blant alle teamene. Samtidig har Sverige kommet langt med å få kvinner på mekanikersiden, også håper jeg at jeg har kunnet inspirere noen selv da jeg ser nå at det har kommet fram enda flere jenter etter meg, sier hun.

Andreas Bakkerud og Ida Strømbu Strømsaas med hver sine arbeidsoppgaver; Andreas tar seg av fansen mens Ida tar seg av bilen.

Skrur på Andreas sin bil

Strømsaas, som opprinnelig er fra Tynset i Hedmark, gikk ut av Stjerneskolan i Torsby i 2012, hvor man kan utdanne seg til å bli bilsportmekaniker. Siden har hun for det meste bodd i Sverige - med unntak av de siste årene i Tyskland hvor Hyundai Motorsport er basert.

Nå er det altså Rallycross-VM som gjelder, og hun jobber da på bilen til Andreas Bakkerud, teamets andre nordmann, under VM-rundene.

– For meg spiller det sånn sett ingen rolle da det til slutt er en bil du jobber på og du gjør ditt beste. Men det er selvfølgelig gøy å få jobbe på bilen hans, innrømmer 25-åringen.

De to kjenner hverandre godt fra før. Andreas Bakkerud gikk selv på Stjerneskolan, riktig nok én klasse over Ida, men kullene gikk ofte sammen likevel.

– Jeg kjørte også gokart fra jeg var 9 til 16 år, og da konkurrerte vi også mot hverandre i perioder, sier Ida.

Hun jobbet for Hyundais VM-team i WRC, men ville hjem til Norden - og da er hun glad for å ha fått muligheten til å jobbe i EKS på heltid.

Vil fremme jentene til bilsporten

Bakkerud er selv glad for å være gjenforent med Ida i teamet etter at de er både tidligere klassekamerater og konkurrenter.

– Jeg har alltid sagt at jeg er fan av å ha jenter i teamene, da det dessverre er for få av det. Det er kult det Ida har gjort, og etter å ha vært konkurrenter og gått på skole sammen, så er det morsomt å ha henne på bilen min. Så hjelper det med to sterke nordmenn som kan dekke litt over 40 svensker og andre nasjonaliteter, slår Bakkerud fast med et smil, mens Ida står i bakgrunnen med «lange ører» og humrer.

Teamsjef Klas Boman var også ikke i tvil om å ansette Ida da muligheten åpnet seg etter at hun avsluttet arbeidsforholdet med Hyundai.

– Vi er et team med mange nasjonaliteter, men det er også en stor fordel for oss å få en jente inn i teamet som mekaniker. At du er jente skal ikke gjøre deg til en mindre kvalifisert mekaniker, og Ida er i aller høyeste grad meget kompetent i det hun driver med, sier Boman til Parc Fermé.

Powered by Labrador CMS