Norge sikret VM-runde til 2023 – tre europeiske land ryker


DEL
(Foto: Simen Næss Hagen)

Rallycross-VM skal få enda større internasjonal posisjon ved å ha like mange løp utenfor som i Europa. Men Norge består en god stund framover.

Det er arrangøren Hell RX som melder dette i en pressemelding der det nå er inngått en femårsavtale med rettighetshaver IMG om en norsk VM-runde fra 2019 til og med 2023.

Satsingen på elbiler som hovedklasse fra 2020 skal ha veid tungt for at Norge står høyt på prioriteringslisten som en forutsigbar arrangør av Rallycross-VM, ettersom Norge også som land er kjent for sitt generelt store fokus og satsing på elbiler.

– En stor grunn til at IMG vil ha Norge med på arrangørsiden, er at Norge er et landet i verden med størst elbiltetthet. Vi står foran en enorm teknologisk utvikling i sporten, og vi får være en del av den, sier sportssjef i Hell RX, Harald Lauritzen, i pressemeldingen.

Internasjonale runder siden 2011

Lånkebanen utenfor Hell ved Stjørdal i Trøndelag har eksistert i mange år, men har de siste 10 årene fått en ytterligere oppgradering som kulminerte i fast internasjonal status fra og med 2011, først som EM-runde og deretter selvskreven VM-runde fra og med debutåret 2014.

Petter Solberg var en av de største pådriverne for å få VM-status i rallycross, og i en sport fremdeles domineres av nordmenn og svensker med desidert størst interesse i disse landene, så ser han for seg hvordan utviklingen i VM bør fortsette.

- ANNONSE -

Her smeller Solberg og Ekström i hverandre nok en gang

– VM har blitt veldig bra, men vi er ikke i mål enda. Vi trenger flere førere fra flere forskjellige land, og mange av banene trenger en enda større forbedringer, sier Solberg til Parc Fermé.

Disse landene kan ryke

Samtidig melder de at IMG skal satse sterkt utenfor Europa for å dyrke VM-statusen ytterligere, noe også Parc Fermé har fått bekreftet at står høyt på agendaen. Tre land fra Europa skal bort, slik at det fra allerede neste år blir større omrokeringer på terminlisten, ifølge pressemeldingen til Hell RX.

Uten at vi skal konkludere noe, så kan land som Tyskland og Belgia nå være i faresonen for å få bli med på VM-lasset senere.

Sjekk ut den nyeste banen på kalenderen i Rallycross-VM

Tyske Estering på grunn av sin lite og kompakte område og det faktum at Tyskland ikke har den største kommersielle interessen for rallycross. Det samme gjelder også den belgiske runden på Mettet ettersom dette er en bane sterkt kritisert av flere førere, selv om rallycross generelt har en god posisjon i dette landet.

Det er usikkert hvilket tredje land som eventuelt kan ryke, men det er på det rene at Norge, Sverige, England og Frankrike bør være sikre kort både med tanke på nasjonal interesse og kvalitet på anlegg, noe førstnevnte land nå har fått bekreftet videre satsing. I tillegg satses det stort på Rallycross-VM på F1-anlegget på Silverstone.

I tillegg har Latvia fått skryt og godt omdømme for sitt arrangement, og Portugal har også baneanlegg og arrangement som har god anerkjennelse i VM-sirkuset.

Infrastruktur og fasiliteter, spesielt med tanke på utbygging og tilrettelegging av elektriske anlegg, vil stå høyt på agendaen når IMG skal plukke ut nasjoner og arenaer som skal være vertskap for VM når elbilene blir hovedklasse. I tillegg er det på det rene at økonomi spiller en stor rolle for hvilke arrangører som prioriteres i framtiden.