Norge åpner VM-sesongen i rallycross – slik er arrangøren i rute før det braker løs

To måneder før det braker løs ser arrangøren ut til å ha stålkontroll. I alle fall under forutsetning at de kan nyte godt av offentlige støtteordninger.

Publisert

Det er i alle fall en ekstra fjær i hatten at den norske VM-runden i rallycross får æren av å åpne ballet, i det som forhåpentligvis blir en litt mer innholdsrik sesong enn de fire løpshelgene som ble avviklet i fjor. 2020 var også det første året hvor arrangørene på Lånkebanen i Hell utenfor Stjørdal måtte avlyse et internasjonalt rallycrossløp siden de fikk innvilget EM-status i 2011.

(Foto: @World / Red Bull Content Pool)

Det er i alle fall en ekstra fjær i hatten at den norske VM-runden i rallycross får æren av å åpne ballet, i det som forhåpentligvis blir en litt mer innholdsrik sesong enn de fire løpshelgene som ble avviklet i fjor. 2020 var også det første året hvor arrangørene på Lånkebanen i Hell utenfor Stjørdal måtte avlyse et internasjonalt rallycrossløp siden de fikk innvilget EM-status i 2011.

I utgangspunktet er publikumsbillettene den viktigste inntektskilden for arrangøren, men enn så lenge ligger det rimelig tydelig an til at de ikke kan åpne opp for publikum. Likevel har arrangøren tro på at det skal gå an å arrangere publikumsfritt.

– Koronasituasjonen er kjempekrevende. Man har jo veldig lyst til å kjøre, og nå har vi alt klart i god tid. Alle folk er på plass og alle leverandører er der. Så det er bare dette viruset som ingen klarer å ha kontroll på. Så nå holder vi på med en smittevernplan, og det er det viktigste vi kan bruke tiden på nå, om hvordan vi kan klare å gjennomføre det. Det er ingen avklaring om hvem som dekker de ekstra utgiftene som kommer til alle testene som må gjennomføres. Og man trenger fagfolk for å få gjort testene, sier daglig leder av Hell RX, Annette Tollefsen Jensen, til Parc Fermé.

I krisepakkene som arrangører har kunnet søke på gjennom 2020, så har man kunnet søke om dekning av inntil 70 prosent av forventede billettinntekter. Mye av dette hviler nå også på arrangøren av VM-runden, at de kan få innvilget de søknadene som trengs. Samtidig har de skaffet seg et bedre grunnlag enn på lenge, ifølge Jensen.

Publikum bak gjerdene kan av naturlige årsaker ikke være noe å forvente for 2021-løpet av VM-runden på Lånkebanen, slik som her i 2018 med Andreas Bakkerud i føringen foran Kevin Hansen og Petter Solberg. (Foto: @World / Red Bull Content Pool)

– Dette er ting vi må jobbe ekstra med i år. Vi er avhengig av den norske stat og at regjeringen har støtteordninger. Hvis vi klarer å gjennomføre i år, så vil det være veldig stas, med tanke på at det er den første runden. Det er jo stas å være lille Norge, lille Stjørdal og enda mindre Hell som får være med på et slikt sirkus å kunne arrangere. Det siste året har vi brukt til å skaffe til veie en del penger, vi har sendt mange søknader, fått mange gode sponsorer, og fått inn gode beløp slik at vi er bedre rustet. For første gang i VM-historien, så har vi en god økonomi for våres del, sier hun.

Det er ikke vanskelig å forstå fra en arrangør sitt perspektiv at man nå ser fram mot en koronaslutt av flere årsaker. Samtidig ser hun også lyst på framtiden etter inntoget av den nye promotoren, WRC Promoter.

– Jeg må bare understreke at jeg syns den nye promotoren virker veldig framoverlent og har gitt veldig gode signaler for at de vil ha med oss i år og enda flere år framover. Kontrakten vi sikret med IMG til 2023 ble automatisk videreført. Så nå gleder jeg meg bare til at vi kan få lov en dag til å legge ut billetter for salg og at de frivillige kan komme enda tettere sammen. Det er jo sånne ting man tenker på, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS