Nøkkelen til EM-satsingen - denne bilen kryr av sponsormerker

Intet mindre enn 63 sponsorer har han skaffet for å leve ut drømmen. Da kjenner Anders Bråten at hver eneste time med sponsorpleie er verdt det.

Publisert

I EM-sammendraget er han nest beste nordmann, selv om det «bare» er snakk om en 13. plass totalt.

Tøffe tak for Anders Bråten i Frankrike sist helg. (Foto: Simen Næss Hagen)

I EM-sammendraget er han nest beste nordmann, selv om det «bare» er snakk om en 13. plass totalt.

For Anders Bråten spiller det forsåvidt ingen rolle. 2018 er året hvor han skulle debutere i rallycrossens øverste bilklasse, Supercars, og bestemte seg for like gjerne å satse på hele europamesterskapet.

Poeng i hvert løp, og finaleplass i Belgia attpåtil, det er absolutt godkjent i Hønefoss-guttens øyne.

– Først og fremst er det bare helt sykt at jeg har denne muligeten. Det går faktisk ikke an å forklare hvordan dette er å kjøre. Det må oppleves. Jeg er så sinnssykt takknemlig for at jeg får lov til å kjøre det som faktisk er det råeste fra 0 til 100, sier Anders Bråten til Parc Fermé etter at vi møtte ham under EM-runden i Frankrike sist helg.

En heltidsjobb i seg selv

Bråten kommer fra et utgangspunkt som de aller, aller fleste aktive bilsportutøvere, og mange kan derfor kjenne seg igjen i hans situasjon. Ingenting kommer gratis, det må snus på hver eneste krone og det må jaktes så mange sponsorer som mulig.

Anders Bråten fikk vist seg fram foran tusenvis av fans i Loheacs gater for én uke siden. Nå forbereder han seg til årets siste EM-runde neste helg. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Husk å skrive at jeg fortsatt trenger enda flere sponsorer, flirer Bråten i det han skal ut på ett av treningspassene på Loheac-banen.

Og det sier sitt, med tanke på at Bråten har klart å skrape sammen intet mindre enn 63 sponsorer som han må «vedlikeholde» og inkludere i satsingen sin. Dette er han svært bevisst på å få til så godt som mulig.

For det å ta hånd om så mange sponsorer er ikke nødvendigvis verdens enkleste oppgave. Én ting er å skaffe dem, men noe annet er å beholde dem.

– Er det noe jeg har lært, så er det at ingenting kommer av seg sjøl. Jeg må ut å jobbe, og dette er jo en jobb i seg sjøl, egentlig. Selv om jeg jobber for fullt ved siden av. Men rallycross tenker jeg på 24/7, og det er verdt det om man skal ha denne muligheten til å ha det så moro, sier 26-åringen reflektert.

– Ikke flaut å spørre om penger

Det er daglige telefoner, kaffebesøk og e-postutvekslinger. Samtlige skal behandles pent. Noen bidrar selvfølgelig med mer enn andre, men skammen om å spørre etter penger har han lagt vekk for lenge siden.

– Det blir bare feil. Det å spørre om penger er ikke flaut. Det er sånn det er, bare. Man må spørre alle man kommer over, reise litt rundt, se dem i øya, og da ikke minst ta vare på dem. Det hjelper ikke om du bare får med deg én for ett år, sier Bråten, og trekker frem en av sine større sponsorer, Relekta, som et eksempel på hvordan sponsorvedlikehold er det viktigste han kan drive med.

For det må ikke bare legges opp til store eventer og lovnader om store medieoppslag for at de største sponsorene skal være fornøyde med deg.

– De føler at jeg er blitt en del av familien deres fordi jeg bryr meg om dem og deres promotering av produktene deres. Så må man holde dem oppdatrt hele tiden og gjøre det du kan for at de skal føle at de er med oss, og ikke bare er en liten del av det, sier Bråten, som fikk til en satsing i Per Eklunds team med Volkswagen Beetle som farkoster.

Kom til finale

(Foto: Simen Næss Hagen)

Fire av fem EM-løp er gjennomført. Det siste gjenstår i Latvia neste helg. Fortsatt må det hentes penger, men Bråten ser frem til å fullføre sesongen.

– Vi jobber det vi kan. Det er jo snakk om fore ganger budsjettet fra Touringcar. Men vi skulle ha en full EM-sesong, så det målet må vi stå for, sier han.

Finalen i Belgia er det desidert største høydepunktet selv om han riktig nok endte sist.

– Det var helt sjukt. Jeg hadde aldri trodd det på forhånd egentlig. Det å bli beste nordmann i Belgia er jeg utrolig stolt over, sier han.

Powered by Labrador CMS