Nok en Höljes-nedtur for Sivert (20) når Supercar-drømmen nå settes på vent

Avgjørelsen om ikke å stille opp i sesongåpningen av Rallycross-EM i svenske Höljes var likevel enkel for Sivert Svardal og hans team.

Publisert

Og ja - det er koronaen som også denne gang spiller et puss. Etter at Sivert Svardal vant Bilsporttalentet 2019, så gikk de til anskaffelse av en Volkswagen Polo i keiserklassen Supercars, og kunne med bruke premiepengene til å dekke opp en stor andel av budsjettet for årets EM-sesong i rallycross. En guttedrøm skulle altså oppfylles hvor Svardal endelig kunne måle krefter mot de store utøverne etter å ha hatt en kometkarriere i en Mazda RX-8, både i Norge og i Europa.

Sivert Svardal. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Og ja - det er koronaen som også denne gang spiller et puss. Etter at Sivert Svardal vant Bilsporttalentet 2019, så gikk de til anskaffelse av en Volkswagen Polo i keiserklassen Supercars, og kunne med bruke premiepengene til å dekke opp en stor andel av budsjettet for årets EM-sesong i rallycross. En guttedrøm skulle altså oppfylles hvor Svardal endelig kunne måle krefter mot de store utøverne etter å ha hatt en kometkarriere i en Mazda RX-8, både i Norge og i Europa.

Sånn skulle det altså ikke bli. Team Svardal så seg nødt til å kaste inn håndkledet da Värmlands län i Sverige ble markert rødt av myndighetene. Med et team som driftes av nær familie og vennekrets, helt og holdent på fritidsbasis, så kunne det ikke forsvares å sende seks mann i karantene når de skal hjem igjen.

– Det er tross alt 60 arbeidsdager som forsvinner i karantene, kun for at jeg skal få kjørt. Vi har rett og slett ikke råd til at vi må i karantene når vi kommer hjem igjen. Og - man kan jo plutselig bli smittebærer for det, og det er jo ikke noe gøy det heller. Vi er ei lita bygd her på Konsmo, så det ville jo spredd seg fort også, sier Sivert Svardal til Parc Fermé.

Fått refundert noe av pengene

Avmeldingen tar han med fatning. Han har heller liten tro på at han får kjørt de to andre EM-rundene som er satt opp, i henholdsvis Latvia og Belgia. Selv om det sitter langt inne å måtte stå over Höljes, arenaen hvor han først sikret EM-gullet i Touringcar i 2018 - før han senere ble diskvalifisert på grunn av avvik i bensinblandingen.

– Jeg begynner å bli god på dårlige nyheter fra Höljes nå, ja, humrer Svardal selvironisk og viser til diskvalifiseringen og tapet av EM-gullet i 2018, som han forøvrig aksepterte på stedet.

En permanent påmelding for et helt mesterskap er også i utgangspunktet ganske så forpliktende. Konsekvensen er ofte bøter dersom man ikke stiller opp som avtalt gjennom påmeldingen.

Sivert Svardal på taket av sin Mazda RX-8, og feirer det som han trodde var et EM-gull i 2018. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men 2020 er annerledesåret og Svardal opplever IMG som samarbeidsvillige. Pengene for bestilt dekk og bensin er allerede refundert, det samme er påmeldingsavgiften for to av løpene som ble fjernet.

– Men om vi får igjen Höljes-pengene vet jeg ikke enda. Jeg er fornøyd med dialogen med IMG, samtidig som jeg forstår at det ikke nødvendigvis er lett å få igjen startkontingenten for dette løpet. Så det har jeg ikke oversikt over nå, sier Svardal.

Ser fram til 2021

Det er ingen sure miner å spore hos den blide sørlendingen, selv om guttedrømmen om å kjøre VM- og EM-runde i toppklassen på den desidert mest populære banen må vente på seg i et år til. Han har allerede fått testet og kjørt bilen en del, og kjenner på utviklingen for hver meter han kjører.

– Det er jo helt rått å kjøre. Gliset er like stort hver gang jeg drar en start eller bare mater på med gir. Og det er egentlig ikke så vanskelig å kjøre. Man har jo så mye krefter atte. Utfordringen er å bruke kreftene riktig, og ikke bruke alle kreftene hele tiden, sier han.

Han lar 2020 bli teståret. Mulig det blir det danske RallyX Nordic-løpet i september hvis smittesituasjonen har forandret seg. Ellers ser han enkelt og greit fram til 2021. Han tviler på at han får kjørt noen EM-runder overhodet i år.

– Jeg har lært mye nå og planlegger mer testing. Det er jo en del billigere, både med tanke på reise og slitasje. Så får 2021-utgaven av meg bli en bedre fører enn det jeg hadde vært i år. Målet mitt var å kunne stabilisere meg inn til semifinale, men nivået er høyt og det hadde vært krevende. Neste år er jeg derfor enda mer forberedt, sier Svardal.

Powered by Labrador CMS