Niclas ville bli ishockeyproff - så oppdaget han bilsporten
Han er muligens «sønn av sin far», men det er ikke den direkte årsaken til at Niclas Grönholm endte opp på rallycrossbanen.
Marcus Grönholm er en av de største rallylegendende gjennom tidene. Ikke bare med sine to VM-gull i 2000 og 2002, men sitt karismatiske vesen og generelt vinnende tempo har også gjort ham til en av de store rallyprofilene.
Men som mange andre rallylegender har også Grönholm etterkommere som har endt opp med hjelm, kjøredress og lisens. Sønnen Niclas er ikke mer enn 22 år, men har på rekordtid vokst fra å være en relativt middelmådig og uerfaren fører til å bli desidert «best of the rest» i VM-feltet i rallycross.
Og dette med helt ny bil for året og relativt minimal erfaring sammenliknet med mange andre. Nå skal Grönholm fortelle om hvordan og hvorfor han endte opp i bilsporten til slutt han også. For det var ikke det som var planen.
– Nei, jeg har nok en litt annerledes historie enn Oliver (Solberg) og Kalle (Rovanperä). De har kjørt siden de var fire-fem år gamle. Ja jo, jeg har for så vidt samme historie med tanke på at jeg også har hatt en aktiv far, men jeg hadde et aldri ønske om å kjøre da jeg var liten, sier Grönholm til Parc Fermé.
Ishockey for alle penga
Han hadde nemlig andre ting han ønsket å satse på og drømme om. For det er ikke bare motorsport som er stort i finland. Ishockey har også enorm interesse i de tusen sjøers land.
– Jeg holdt på med ishockey fram til jeg var 15-16 år. Men jeg mistet etterhvert motivasjonen for sporten og følte ikke det samme som jeg gjorde. Jeg spiller fortsatt litt nå og da med venner og så videre, sier 22-åringen.
Likevel var det ikke pappa Marcus som «pushet» ham over på bilsport. Mens sønnen holdt på med sitt, var faren opptatt med å hjelpe Joni Wiman, en annen ung finne som spesielt gjorde enorm suksess med amerikansk rallycross da det sto på som mest «over dammen».
Så sjeldent på pappa Marcus
I likhet med i Norge har de også bilcross i Finland, og det var her at Grönholm i alle fall fikk smaken på å prøve. Han viste gode takter allerede, og da var det Wimans far - ikke Grönholms egen - som var tydelig på Niclas at han i det minste burde prøve bilsport på ordentlig.
– Jeg var ikke så mye på pappa sine løp, men da hockeyen var over, så fikk jeg prøve bilcross bittelitt. Jeg hadde aldri lidenskapen for å begynne å satse, men Jonis pappa sa jeg måtte prøve og i alle fall kjøre ett løp. Etterhvert så fikk jeg også teste Supercar. Da skjønte jeg at jeg måtte begynne å ta dette seriøst, sier Niclas, som nå virkelig brenner for det han står i.
I 2015 gjorde han sin VM-debut i Sverige, men endte utenfor poengplass. Året etter fikk han sin første fulle sesong for Olsbergs MSE, heller ikke det noen suksessrik sesong med kun to semifinaler.
I 2017 gikk de over til eget team med en ex-WRC-utgave fra Ford Fiesta som base hvor finale og femteplassen på Estering ble det store høydepunktet. Men på grunn av mye motorproblemer ble det såpass mange minuspoeng at han falt langt ned i sammendraget.
Profilene er imponerte
Så - i 2018 - med nye Hyundai-biler, et hardtsatsende team med en del lavere budsjett enn toppen, og privatdrevet fra Finland attpåtil, så har både teamet og ikke minst Grönholm selv gjort et enormt jafs. Det er også blitt lagt merke til i feltet.
– Han Niclas skal man virkelig se opp før. Han kjører fælt om dagen, sa Petter Solberg til Parc Fermé under den franske VM-runden tidligere i høst.
Andreas Bakkerud har også merket seg finnens prestasjoner.
– Niclas er nok den føreren med desidert størst utvikling og kanskje den føreren som har imponert aller mest ut ifra sine forutsetninger, sier Bakkerud til Parc Fermé.
Slik oppsummerer hovedpersonen selv før han gyver løs på helgens VM-finale i Sør-Afrika.
– Vi fant tidlig ut av problemene, spesielt med startene hvor jeg har slitt i flere år. Og det har gått fint å gjøre bilen om fra WRC-bil til rallycrossbil. Vi føler oss mer konkurransedyktige, og det handler nå om at jeg fortsatt gjør litt flere feil enn de aller beste. Men farten begynner å bli bra, så da må jeg bare slutte å gjøre noen dumme feil og heller fokusere mer på kjøreteknikken, sier finnen selvransakende.