Når ting ser mørkt ut – men ingenting er hugget i stein


DEL
(Foto: Volkswagen Motorsport)

Det er tid for litt refleksjon mens jordskjelvene fra det internasjonale rallycrossmiljøet ennå pågår.

Når du legger deg med et titalls varsler, og våkner til det dobbelte av meldingsvarsler, basert ting som «mange» vet, hevder og tror – men noen få skriver om, så er det klart at det finnes et informasjonsbehov der ute som bør mettes fort som bare det.

Men jeg kan ikke sitte her å konstatere nå at Volkswagen ikke stiller med team neste år og at Petter Solberg kanskje har kjørt sitt siste rallycrossløp. Ikke enda. For selv om mange tråder dras i samme retning, så betyr det ikke at Pinocchio er oppe på bena riktig enda.

PF-bloggen
Dette er spalten hvor Parc Fermé-grunnlegger Simen Næss Hagen kommer med sine personlige betraktninger av hva som rører seg i det norske bilsport-samfunnet.

Det relativt modige innlegget fra den nokså lite utbredte nettsiden Global Rallycross satte i gang et voldsomt jordskjelv på sosiale medier onsdag kveld. Naturlig nok forsterket det all graving og undersøkelse for undertegnede som jeg egentlig har vært i gang med ganske lenge med tanke på 2019.

Mange har hørt litt, også mine kilder som jeg egentlig kan stole 100 prosent på. Men det er ikke grunnlag nok til at man kan hevde, konstatere og avsløre at en eventuell Volkswagen-exit uansett er ensbetydende med at VM går til helvete, Petter Solberg legger opp og Johan Kristoffersson står på bar bakke. I motsetning til Global Rallycross, som ikke har noe etablert fotfeste når det kommer til troverdighet, så holder vi oss på sidelinjen til vi vet noe helt klart.

Men det gir likevel grunnlag for en offentlig refleksjon, når det på under et døgn kun er blitt ett samtaleemne blant rallycrossinteresserte. Er det faktisk hold i spekulasjonene rundt at Volkswagen velger samme utgangsdør som Audi og Peugeot?

- ANNONSE -

I september snakket jeg med Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets om at det kun er elbiler som gjelder og er deres motivasjon til å være i rallycross. En tålmodighet de fint kunne smøre seg med til tross for utsettelsen til 2021, som har vært årsaken til at spesielt Peugeot trekker seg ut. Suksess og prestasjoner fram til da skulle i så fall bare bli en del av veien og erfaringen som Volkswagen plukker opp fortløpende sammen med PSRX.

I oktober konstaterte Petter at han garantert kjører i 2019. Samme måned bekreftet han også overfor Parc Fermé at Johan Kristoffersson «ikke skal noe sted, han er under kontrakt hos oss». Totalt upåvirket av at de to største utfordrerne har nylig hadde mistet sin tunge og avgjørende støtte fra fabrikantene. Og at fire til fem av de mer sentrale førerne i sporten kanskje ikke hadde noe sete for 2019.

Dette utelukker selvfølgelig ikke at det har skjedd noe den siste måneden som kan ha snudd opp-ned på tankegangen. At de nå har funnet ut at det kanskje ikke bare er å holde mesterskapet i live i 2019 og late som ingenting annet.

Hva får Volkswagen igjen for å stille med 10-15 ganger budsjettet til de konkurrerende privatteamene og privatførerne, hvor mye prestisje ligger det égentlig bak et slikt VM-gull annet enn en pen CV, og hvor høy underholdningsverdi vil det egentlig være? Og ikke minst – de har ekstremt mye å tape på at for eksempel GRX Hyundai eller GCK Renault finner ut av noe klokt i vinter og kanskje skulle snytt dem for både seire og mesterskap.

Og hva med IMG oppi dette, som klarer å selge seg inn til lukrative Formel 1-anlegg og høytstående arrangører, men tilsynelatende sliter med å selge inn sporten til de viktigste aktørene – nemlig de som leverer bilene? Det er ikke noe poeng i å legge til rette for spektakulære arrangement i heftige sandkasser hvis ingen vil være med å leke.

Hva skjer nå så videre? Grunnen til at jeg ikke lener meg på Global Rallycross sine påstander og kaster meg på den mørke garantien om at Volkswagen er ute, er at innlegget i seg selv ikke kan stoles helt på. Men det betyr ikke at de har feil. Andre mer kjente og troverdige nyhetsformidlere og journalister fra rallycrossdepotet har enn så lenge sittet stille i båten, selv om de antakeligvis vet mer enn oss også. Parc Fermé skal ikke være en nyhetsformidler på stylter, selv om mine egen undersøkelser tyder på at det ligger dårlige nyheter i gjære.

Ikke bare fra Volkswagen. Men kanskje også fra IMG. «Jeg har jo hørt» at det er store nyheter på gang fra dem innen kort tid. Hva skal det i så fall være i disse tider? Kalenderen er satt og team og førere trekker seg i samme fart som togpendlere på Oslo S med dårlig tid. Elbil-deadlinen, som er det som kan sikre VM-statusen i framtiden enten man vil eller ikke, den er ikke før i mars. Det kan neppe være noe positivt å melde fra IMG sitt hold om det er nyheter som skal komme i disse dager. I så fall er jeg meget spent på hva det skulle vært.

Jeg har i hele høst forsøkt å få de i tale om en rekke emner vi trenger svar på, og en promotør som skal fremme og selge inn sporten sin unnlater altså å svare på noe som helst. Ikke bare overfor oss små nordboere så er mute-knappen fullstendig låst, men det gjelder hele veien opp til regjeringa i Portugal som egentlig venter på å stevne IMG for retten på grunn av kontraktsbrudd. Kommunikasjonen utad via storstilte lanseringer og pressemeldinger om nye banearenaer er både lite tillitsvekkende og en ekstremt dårlig måte å selge inn sporten sin på, når bekymringsradiusen bare vokser og vokser fra kjernen av rallycrossmenigheten.

Skal dette toppes med en Volkswagen-exit? La oss se. Det er fullt mulig, og høyst sannsynlig. Noen av mine kilder hever øyenbrynene over denne vendingen, mens andre ikke lar seg overraske et millisekund dersom det viser seg å være et faktum. Det sier i så fall sitt…

Selv har ikke Petter Solberg selv besvart henvendelsene fra oss – og sikkert fra mange andre. Det kan det være gode grunner til. Og det er nok ikke det mest positive signalet i seg selv.

- ANNONSE -

5 Kommentarer

  1. Jeg tror for øvrig at WRX er på vei ut. IMG har rekonstruert sporten til noe som er fremmed og særdeles lite attraktivt for fanbasen, til tross for uttallige advarsler og kritikk.

  2. Som alltid er det slik at når bilfabrikker kommer inn i en klasse, om det er rally eller rallycross, så øker kostnadene dramatisk, og privatteamene detter av lasset.

    Nå er det tid for refleksjon i rallycross, og i rally får vi håpe at FIA klarer å lage nye R3 klassen med ett enkelt motor og 4wd regelverk så folk kan lage bil i garasjen eller kjøpe hos en tuner lokalt.

Legg inn en kommentar