Nå vil rallycrossen navngi svingene på banene

Rallycross-VM utvikler seg stadig kommersielt, og henter mer og mer inspirasjon fra blant annet Formel 1.

Publisert

Det er mulig du ikke har stusset spesielt over det, men når rallycrossførerne nå omtaler seiere som «P1» og kvalik-omgangene som «Q1» og «Q2», så er dette begreper som blant annet kan hentes direkte fra Formel 1-sporten.

Og fokuset på «apexer» og «downforce» hadde nok heller ikke det voldsomme fokuset på rallycrossen før i tiden.

Men med et verdensmesterskap som hovedattraksjon, så utvikler ikke sporten seg bare på startstreken i form av rekordhøyt nivå blant førere, og for å ikke å si biler og budsjett som stadig når nye høyder. Sporten utvikler seg også kommersielt, og da er det ikke unaturlig å sammenlikne seg med ett av verdens største kommersielle bilsportgrener: Formel 1.

Det siste grepet som nå gjøres, antakeligvis i regi av IMG, eierne av de kommersielle rettighetene, er at det er på tide å gi svingene navn for å skape større identitet på banene. Et velkjent fenomen fra Formel 1 og annen baneracing hvor banene har flerfoldige svinger, gjerne av særegne og karakteristiske sorter.

De aller, aller fleste har nok ett eller annet forhold til Karusellen på «Nürburgring», «Eau Rouge-Raidillon» på Spa eller ÇMaggots-Becketts-Chapel»-komplekset på Silverstone, for ikke å snakke om «130R» på Suzuka eller «Variante Ascari» på Monza. Rent kommersielt setter dette i alle fall en annen identitet på banene enn uttrykk som «Sving 2» og «Sving 5».

I rallycross er det for det meste «Velodromen» på Höljes som er et navn de fleste kan relatere til, og på Lydden Hill så har den eneste skikkelige venstresvingen på banen fått tilnavnet «Devils Elbow» (men nå forsvinner jo Lydden Hill fra kartet neste år).

Uansett, i videoen øverst i saken kan du i alle fall se at det nå tas affære for å gi Bikernieki-banen i Latvia flere gode navn på svingene som er der. Førerne har sine forslag. Hvem liker du aller best?

Powered by Labrador CMS