Nå vil Daniel forsvare NM-gullet han aldri fikk gledet seg over

Jubelhelgen endte i tragedie en sen septemberhelg i 2017. Et drøyt halvår senere står Daniel Holten på startstreken igjen, motivert til å gjøre sitt beste igjen.

Publisert

Vi skrur klokka åtte måneder tilbake. Daniel Holten er i ferd med å sikre NM-gullet i Supernasjonal klasse 2 i finaleløpet. Det endte med bare én seier det året, men med kun andreplasser forøvrig plukket han stabile nok poeng til å vinne et fortjent NM-gull.

Få minutter etter at dette bildet var tatt etter NM-finalen, fikk Daniel Holten beskjeden som gjorde NM-gullet totalt uviktig. (Foto: Rune Johannessen/NBF)

Vi skrur klokka åtte måneder tilbake. Daniel Holten er i ferd med å sikre NM-gullet i Supernasjonal klasse 2 i finaleløpet. Det endte med bare én seier det året, men med kun andreplasser forøvrig plukket han stabile nok poeng til å vinne et fortjent NM-gull.

Det gullet hadde ingen langvarig feiring. For mens Daniel var i Skien for å kjøre årets siste løp, skjer det tragiske ting på den andre siden av landet.

Kjørte finalen før budskapet kom

Lillebror Anton (22) omkommer i en fallulykke i Bergen. Denne beskjeden når familien få minutter før Daniel skal kjøre A-finale og sikre NM-gullet. Et budskap Daniel unngikk å få før han slapp clutchen til det grønne lyset.

– Fem minutter etterpå, da fikk jeg beskjeden. Vi reiste bare hjem. Det var aldri noe NM-gull å glede seg over. Pappa hadde fått beskjeden før finalen, sier Daniel Holten til Parc Fermé.

Nå har han satt kursen mot NM-åpningen på Momarken. Hans første sesong uten lillebror Anton.

– Det er selvfølgelig ikke enkelt. Men man må bare videre. Det er ikke noe man får gjort noe med nå, sier sørvestlendingen, som understreker at han har det bra i dag og er motivert som aldri før.

Likevel har han innsett selv hvor uviktig rallycross kan være. Blant annet fikk han en vanskelig sesongåpning i EM i Belgia for en uke siden med mye tekniske problemer.

Men sportslige nedturer kan ikke sammenliknes med det familien fikk kjenne på i september i fjor.

– Det er en situasjon jeg aldri har opplevd før. Og da får du perspektiv på ting. Du lærer jo litt og forstår at rallycross egentlig ikke betyr noen ting, sier Holten.

Fornøyd med å kjøre Klasse 2

Heldigvis er gleden av å kjøre rallycross fortsatt stor. Selv om 26-åringen i et par sesonger har fått smaken på å kjøre Supercar, så har det aldri vært noen sportslig nedtur for ham å kjøre Touringcar og Supernasjonal klasse 2 igjen, noe han har gjort de siste sesongene.

– Det er jo veldig «kjekt» med en Klasse 2-bil, som vi kan bygge sjøl og gjøre alt sjøl. Det er noe jeg syns er interessant, når vi kan bygge og prøve ut ting, sier Holten, som likevel har nære bånd til «toppen» av norsk rallycross.

Da han studerte ved Stjärnskolan i Torsby, så delte han klasserom med Andreas Bakkerud, og han var mekanikerlærling for Petter Solberg da han driftet VM-satsingen sin med sin Citroën C4 WRC.

Men å komme i samme posisjon som dem er ikke noe han stresser med. Selv om man alltid drømmer om å ta seg videre og gjerne opp i den store klassen.

– Man skal være litt heldig, man skal ha litt flaks. Men så har for eksempel Andreas vært veldig flink og jobbet godt for å komme i den posisjonen han er i nå. Men - det er jo så dyrt dette, vet du, sier Holten.

Forskjellige reglement

Nå ser han fram mot å konkurrere både i NM og EM. EM har som kjent en redusert status denne sesongen med bare tre løp.

Daniel Holten, her fra EM-åpningen i Belgia. (Foto: Jan Kåre Rafoss)

Ett er allerede unnagjort med et vanskelig løp i Belgia, så alt må klaffe i både Hell og Höljes om det skal bli medalje. Per nå ligger han på niendeplass i EM, med 10 poeng, 16 poeng opp til ledelsen.

Samtidig er de forskjeller på EM og NM. NM-reglementet er friere enn EM.

– Du får på mange måter en mer konkurransedyktig bil i NM enn i EM. Men jeg har i år valgt å bygge den for EM, med motoren litt lengre frem og litt tyngre bak uten å ha i bly.

– Så bilen er mindre konkurransedyktig for NM i år?

– Egentlig vet jeg ikke hvor mye det faktisk har å si. Det kan kanskje ha litt å si. Mest i hodet, kanskje, sier Holten.

Powered by Labrador CMS