Nå er 35 år med Tommy Rustad på farten over 

Slik hylles han i depotet etter at han sa takk for seg i Frankrike.

Publisert

– Siste kjøringa, det var jævlig kult. Da var jeg bare opptatt av å ha det moro. Det gikk bredt og ikke så effektivt, men jeg hørte rykter om at det kom blårøyk fra dekka. Jeg visste at det ikke ble semifinale uansett, så da ville jeg bare avslutte med å ha det kult.

Titusenvis av tilskuere flokket seg rundt hele banen i Loheac, en bitte liten landsby 30 minutter sør den franske byen Rennes. (Foto: Simen Næss Hagen

– Siste kjøringa, det var jævlig kult. Da var jeg bare opptatt av å ha det moro. Det gikk bredt og ikke så effektivt, men jeg hørte rykter om at det kom blårøyk fra dekka. Jeg visste at det ikke ble semifinale uansett, så da ville jeg bare avslutte med å ha det kult.

Slik lyder herrens siste ord, hvis herren i dette tilfellet kan kalles Tommy Rustad (49).

Vi skriver nettopp 49 i parentes i denne saken, for aller siste gang. Han rakk å legge opp aktivt før fylte 50 år. Men bare så vidt.

Gir seg aldri helt - riktig nok

På klokketslaget midnatt mandag fyller hakadølen 50 år, og han avsluttet sin aktive bilsportkarriere med å sikre 16. plass og ett VM-poeng i Frankrike - et land han har knyttet et sterkt forhold til gjennom bilsporten over flere år.

Timingen kunne ikke vært bedre for å gi seg. Men la oss understreke at «gi seg» betyr aktiv karriere.

Tommy Rustad kan jo aldri finne på å gi seg med å kjøre bil, selv om han per definisjon nå legger opp.

– På dette nivået, ja. Det med å skaffe sponsorer, team og en satsing. Der er jeg ferdig. Så får jeg se om det kan bli noe historisk klasse eller noe slikt senere.

– Hva med rally, omsider?

– Nei, der er jeg definitivt ferdig. Jo eldre jeg blir, jo vanskeligere er det å gjøre to ting på en gang. For da skal du både kjøre bil og høre på en kartleser. Det er ikke min greie.

Over 50 gjester

Det ble en krevende avslutning for Rustad, som til slutt sikret 16. plass, men likevel et stykke unna semifinalebillett. Likevel var det verdt «en siste tur» selv om han er et konkurransemenneske som ikke samler på plasser midt på treet.

Til avslutningsløpet hadde han med seg over 50 gjester. De fleste av dem fra hovedsponsoren HTB, mens han også hadde med seg flere fra nær familie.

Blant annet kona Lisbeth som han nylig kunne feire 14 års bryllupsdag med få dager før løpet. Rustad er heller ikke snauere enn å levere et realt smellkyss til kona i det Parc Fermé skal fotografere de to sammen i teltet etter kjøringen lørdag.

På dette tidspunktet skjønte Rustad at det skulle en stor opphenting til for å klare semifinale fra 17. plass etter Q2, og at han var mest innstilt på at det bare var to omganger igjen på søndag av hans aktive karriere.

(Foto: Simen Næss Hagen

– Selv om jeg har lært at det er kort vei mellom himmel og helvete, så skal semifinale mye til altså. Men jeg har hatt noen oppreisninger innimellom, ja, sa Rustad lørdag kveld.

Kona Lisbeth avbryter intervjuet sporenstreks.

– Ja, men du har vel hatt noen store opphentinger også?

Tommy skjønner tegninga.

– Ja, sant. Oppreisninger er vel mest med deg det...

Joda, det skal ikke stå på humor, latter og godt humør. Alt trenger ikke være dønn alvorlig, selv om det ikke er mer enn tre år siden han kunne krones som europamester i rallycross, i en alder av 47 år. Merittlisten hans før dette er et historisk kapittel for seg selv med totalt 18 mesterskapstitler på ulike nivåer.

Et forbilde for mange

Og det er nettopp mye av personligheten rundt Tommy Rustad som trekkes frem når vi spør andre sentrale profiler om hvordan de ønsker å takke av Rustad.

– Han er en likanes kar. For meg var han mitt største idol. Jeg husker jeg fikk en egen Tommy Rustad-klokke i konfirmasjonsgave fra foreldrene mine, sier Andreas Bakkerud om landsmannen.

Rallycrosslegenden Kenneth Hansen, nå sportssjef i fabrikkteamet til Peugeot, kan heller ikke oppriktig trekke fram noe negativt rundt Rustads vesen i alle årene han har vært tilknyttet rallycrossen. Helt siden han dominerte supernasjonal-klassen i rallycross på slutten av 80- og starten av 90-tallet.

– Han har vært med lenge, og han er en dyktig fører og ambassadør. Også er han utrolig trivelig også, ikke minst, sier Hansen.

Petter Solberg kaster seg på samme ordbølgen. For Rustad var godt profilert i miljøet lenge før Solberg selv slo igjennom på 90-tallet.

– Da jeg begynte så var han den beste og den som alle så opp til. Han har alltid elsket å kjøre bil, og vært med hele tiden. Også har han gjort så mye forskjellig. Men først og fremst er han en fantastisk person. Det har aldri vært tull og bråk rundt ham. Litt kjedelig kanskje, men jeg syns det er proft. Han er rett og slett «røddig», oppsummerer Petter Solberg.

Tommy Rustad takkes av blant flere av støttespillerne som tok turen til Frankrike for å se ham en aller siste gang i hans aktive karriere. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Må aldri si at man slutter

Som Andreas Bakkerud nevnte, så var han det store forbildet for den generasjons bilsportutøvere før Solberg ble den største helten for mange. Bakkerud har latt seg inspirere av Rustad på flere områder.

– Prestasjonene han har levert i så mange grener, og det at han er så god til å håndtere så mange kjøretøy, det står det ganske stor respekt av. Han var en av de første som la om kjørestilen fra store baller og liten hjerne til mer «smoothere» kjøring med rettere linjer og roligere inngangshastigheter. Jeg tror Tommy revolusjonerte norsk bilsport litt akkurat der, mener Bakkerud.

Kenneth Hansen mener dog at Rustad har gått i fella på én ting. En felle han selv har styrt unna.

Kenneth Hansen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg sa til han her at du aldri må si at du slutter. Man vet jo aldri med bilsporten. Jeg har jo aldri sluttet vet du. Man vet aldri med comeback, selv om det blir vanskeligere for hvert år man blir eldre, sier Hansen.

Parc Fermé opplyser: Selskapet HTB er annonsekunde hos Parc Fermé, men denne artikkelen om Tommy Rustad produsert basert på selvstendige redaksjonelle vurderinger uavhengig av annonseavtalen.

Powered by Labrador CMS