Nå begynner Polo-prosjektet å ta form – her skal Jonas sette ny Supernasjonal-standard

400 hestekrefter forkledd i en konebil med internasjonal suksess. Jonas Dalseth Jacobsen gleder seg til å være tilbake i manesjen.

Publisert

I to år på rad tok han gullet i den gjeveste klassen i norsk rallycross, Supernasjonal klasse 4, med tre-liters bakhjulstrekkere. De siste årene for det meste dominert av BMW M3 E30-karosserier.

Slik ser det altså ut i verkstedet til Jonas Dalseth Jacobsen. Skal dette bli BMW-dödaren i norsk rallycross? (Foto: Privat)

I to år på rad tok han gullet i den gjeveste klassen i norsk rallycross, Supernasjonal klasse 4, med tre-liters bakhjulstrekkere. De siste årene for det meste dominert av BMW M3 E30-karosserier.

Nå skal Jonas Dalseth Jacobsen sette en ny standard. Tidlig i februar kunne vi melde hvordan han hadde gjort «søring» av seg samtidig som han tok seg et friår fra rallycrossen for bygge seg opp noe helt eget.

Fire til seks timer om dagen

Også er det gjerne slik at veien fra idé til et ferdig produkt kan være vesentlig mer krevende og vanskelig enn hva man først drømmer om, men nå har den 26-årige gladgutten fra Harstad virkelig begynt å realisere byggeprosjektet sitt.

– Det går vel fire til seks timer i gjennomsnitt hver dag etter jobb med denne bilen. Den skal stå klar i slutten av mars, slik at vi har en hel måned å teste før første NM-runde i starten av mai, sier Jacobsen til Parc Fermé.

Bilen er altså en Volkswagen Polo av nest nyeste karosseri. Eller femte generasjon om du vil. Men dette er også den Polo-modellen man assosierer med størst internasjonal suksess.

I fire år på rad dominerte de Rally-VM, før to av de eksakt samme WRC-bilene ble konvertert til rallycross i fra 2017 til 2018. Og her dominerte Volkswagen og denne Polo-modellen like mye, om ikke mer, som de gjorde i rallyløypa.

Kortere akselavstand = annerledes fjæring

Jonas Dalseth Jacobsen, her fra Gardermoen i 2018 da han sikret sitt andre NM-gull på rad. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Jacobsen har dog veldig lite teknisk til felles å hente fra gulloppskriften til Volkswagen Motorsport og Petter Solbergs team.

– Nei, det er dårlig med det, altså! Jeg tror nok at det meste her er på et litt annet nivå. Selv om dette blir en ganske så kostbar bil til supernasjonal, så tipper jeg motoren i Petter sin bil koster dobbelt så mye som hele bilen min, humrer Jacobsen.

Han legger i alle fall ikke skjul på stoltheten over å starte noe helt fra bunn av, og det med en annen modelltype enn hva som er vanlig å finne på startstreken i «Store Super».

– Det blir gøy med en ny type bil. Det blir en annen type fjæringsvei på en litt kortere bil som dette sammenliknet med BMWen jeg har kjørt tidligere. Jeg har nok noen nye ideer, men ikke all verdens. Likevel blir denne nok litt annerledes i forhold til de fleste andre biler, og det er alltid gøy å gå litt utenfor boksen, sier harstadværingen.

Tre-liters Köhler

Sete og ratt er justert, skreddersydd for Jonas Dalseth Jacobsen. Nå må resten av innmaten i bilen inn, og målet er å rekke en hel måned med testing til våren før sesongen starter. (Foto: Privat)

Det norske Supernasjonal-reglementet er kjent for å være relativt fritt sammenliknet med de mer kjente og strenge homologeringspapirene fra FIA. Blant annet må ikke produsenten av motorblokka tilsvare karosseriet den puttes inn i.

Dermed blir det en tradisjonell tre-liters Volvo-motor fra Köhler som skal flytte doningen til Jonas. Målet er at den skal bremse cirka 405 hestekrefter.

– Motoren skal være veldig bra! Det er på tide at det kommer noe som går verre enn BMW-motorene, konstaterer han ambisiøst.

Powered by Labrador CMS