Nå vil Timo rekruttere enda flere tyskere til rallycrossen

Flere DTM-førere står allerede og banker på, kan Timo Scheider avsløre. 

Publisert

Vi tok en lengre prat med Timo Scheider da vi møtte ham i Hockenheim forrige uke. Den tyske racingveteranen, kan vi nå si, sier selv han nærmest har fått en restart på karrieren sin etter at han la opp som DTM-sjåfør på nettopp Hockenheim i fjor.

Vi tok en lengre prat med Timo Scheider da vi møtte ham i Hockenheim forrige uke. Den tyske racingveteranen, kan vi nå si, sier selv han nærmest har fått en restart på karrieren sin etter at han la opp som DTM-sjåfør på nettopp Hockenheim i fjor.

Etter tre gjesteopptredner for tyske Münnich Motorsport de to siste årene, satser Scheider for fullt i rallycross-VM i år. Etter at han kjørte inn til 4. plass i sesongavslutningen i Argentina i fjor, fulgte han opp med å åpne denne sesongen med en knallsterk 2. plass i Spania. I Portugal fikk han det langt tøffere, mens det til slutt ble semifinale og en 7. plass på «hjemmebanen» Hockenheim.

Bli enda bedre kjent med hvem Timo Scheider er i denne artikkelen på RedBull.no!

I helgen venter det nye utfordringer i belgiske Mettet, som blir nok en ny bane for Scheider å gjeste.

Elsker nærkontakten

Men vi skrur tiden en snau uke tilbake. Scheider er kanskje den blideste fyren vi møtte i rallycrossdepotet i Hockenheim, og blant fansen var han den desidert største stjerna. Kanskje ikke så rart da det var DTM som var den store hovedattraksjonen denne helgen.

– Men Rallycross og DTM kan ikke sammenliknes. Endelig får jeg lov til å sladde og dulte litt borti noen. Jeg elsker det. I rallycross er dette en del av greia. Hardt, men fair, det er slik jeg liker det. Men kjører du for stygt, så får du igjen, enten at du ødelegger bilen eller at noen tar igjen, sier en umåtelig blid tysker til Parc Fermé.

Han sier det rett ut, han føler seg som en 20-åring igjen. 38-åringen, som er samme årgang som verdensmester Mattias Ekström, og attpåtil tidligere lagkamerat med Ekström i DTM, mistet motivasjonen i DTM, og forteller om politikk, strategier, møtevirksomhet og evige diskusjoner - en situasjon han var langt ifra komfortabel med. Det til tross for at han faktisk har to DTM-titler, i 2008 og 2009.

LES OGSÅ: Umulige Ekström - men PSRX setter team-skapet på plass
LES OGSÅ: Seks klassiske bortforklaringer du hører i rallycross-depotet

Vil rekruttere tidligere F1-sjåfør

Nå har han funnet rallycrossen som sitt fristed, og han håper Tyskland - som en av verdens største motorsportnasjoner - også kan få øynene opp for rallycross i en større internasjonal sammenheng. Flere DTM-førere banker allerede på døren, blant annet etter at Hockenheim nå har vært rallycrossvert de siste tre årene.

– I løpet av kort tid så har vi flere tyskere i rallycross-VM. Det er bare å se på responsen vi får her. Helt ærlig, tyske motorsportinteresserte ser hva som skjer her nå, og jeg gjør det jeg kan for å vise frem det tyske flagget over alt i verden. At vi er eneste nasjon med to runder er perfekt for oss, sier Scheider.

– Har du invitert noen inn for å prøve bilen din og slikt?

– Jeg trenger ikke invitere noen. De spør hele tiden, spesielt DTM-førerne, og de spør når neste mulighet er å prøve. Timo (Glock, DTM-sjåfør og tidligere F1-sjåfør, journ.anm) freaka helt ut da jeg tok ham med på rallycrossbanen her, så neste steg er å få Glock inn i rallycrossen, sier den tyske racingprofilen til Parc Fermé.

LES OGSÅ: Disse rallycrossbanene fikk vi aldri sett på VM-kalenderen

Powered by Labrador CMS