Mener IMG må lære av Formel E-promotoren

DEL
Petter Solberg. (Foto: Simen Næss Hagen)

Mange fabrikanter skal være interesserte, men må fortsatt la seg overbevise.

 

Det er snaue to måneder til den framtidsavgjørende avtalen for Rallycross-VM må være signert av minst tre team dersom sporten skal beholde VM-statusen. Forutsetningen er at det er elbiler som blir bærebjelken.

Peugeot og Audi, to av fabrikantene som tidlig var svært på sporten for å få til en elbilsatsing, sa takk for seg da tålmodigheten tok slutt. Begge fabrikkene meldte i høst at de ikke vil være mer med på leken, og Audis tilbaketrukne fabrikkstøtte sørget også for at EKS ikke lenger ville satse som privatteam. Dermed mistet Andreas Bakkerud jobben noe uforutsett for andre året på rad.

Krever tydelig plan

Volkswagen er fortsatt positive, men like fullt skeptiske til jobben som IMG har gjort for å selge inn sporten. Derfor sitter de fortsatt på gjerdet, men er tydelige på at de har «tatt en pause» og på ingen måte har sagt takk og farvel til rallycross for godt.

Både Audi- og Peugeot-fabrikkene har trukket sitt engasjement fra Rallycross-VM. Nå trenger Volkswagen minst to nye konkurrerende fabrikanter – og det så fort som mulig – dersom de fortsatt skal holde liv i rallycrossdrømmen. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

– Vi var veldig tydelige i vår pressemelding, altså. Vi har tatt en pause. Vi er ikke ute. Vi vil tilbake. Men da må det ligge en plan der, sier Petter Solberg til Parc Fermé.

Han har fortsatt ikke kunngjort sine egne planer for kjøring i 2019. Første nyttårsdag meldte hans sønn Oliver at han skal melde overgang til R5-klassen i pappas Volkswagen Polo som han kjørte med i Rally Spania. Selv var pappa Solberg fortsatt ordknapp om hvordan han skal ratte bil i år.

- ANNONSE -

– Vi har en plan, men alt er ikke på plass. Det er ikke så mye jeg kan si eller gjøre akkurat. Vi må vente en liten stund til alt er klart ordentlig. Budsjett og slike ting, vet du, men det handler minst like mye om folka som kan jobbe for oss. Og mye beror på hva som skjer for 2020 og 2021, sier Solberg, tydelig på at han vil ivareta arbeidsplassene og sysselsette de han har hatt rundt seg de siste årene.

Klar for å returnere neste år

Selv om fristen til IMG og FIA er 29. mars, krever Volkswagen å ha klare forutsetninger for hvem som blir med på elbil-rallycross i god tid før det.

– Det elektriske må komme igang, og mye av det vil påvirke hvordan vi satser i år. Blir det klart at det blir elbiler, så er vi i VM igjen i 2020. Og da er det viktig å holde alle ansatte igang, sier Solberg.

Parc Fermé vet at det for ett år siden satt ni fabrikanter rundt et bord og diskuterte rallycross som en inngangsport til å utvikle elbil-teknologi. Nå er det altså bare én fabrikant «som har lyst», under forutsetning at flere vil være med. Og det er krav om at minst tre fabrikanter i så fall stiller fire biler for å sikre et felt på minst 12 biler.

Ønsket er selvfølgelig et høyere tall i både fabrikanter og antall biler. Men da mener Solberg at IMG må gjøre et bedre innsalg av sporten, ettersom åtte av fabrikantene ikke har latt seg overbevise. Og to av dem er per i dag helt ute.

– Interessen fra teamene er stor. Men «marketing», TV og alt dette må være veldig bra. Og man må ha en ny vinkling. Bare se på Formel E. De er ekstremt dyktige med markedsføringen av sporten. Det er ikke feil å se på hva de gjør. Man må tørre å tenke nytt, man må enkelt og greit tørre å følge med i tiden. Sånn er det hvis vi skal ha noen framtid, sier Solberg.

IMG-sjef Paul Bellamy hevdet i en offisiell uttalelse at interessen fra fabrikantene fortsatt er stor, selv om de per i dag ikke har kunngjort noen nye fabrikanter ved siden av Volkswagen til å forplikte seg til elbilsatsing.

– Vi opprettholder de fortløpende diskusjonene med en rekke fabrikanter, inkludert Volkswagen, når vi sammen med FIA går mot en elektrisk serie i 2021, sa Bellamy etter at Volkswagen avslørte sin pause fra rallycrossen.