Marius hadde gitt opp hele EM – så endret én telefonsamtale alt sammen

Og oppladningen skjer altså i onkelens Supercar-bil. Annerledes-sesongen 2020 ble jammen i meg annerledes igjen for Marius Bermingrud.

Publisert

I utgangspunktet hadde han en avtale med italienske Tedak Racing om å kjøre europamesterskapet i Super 1600. Koronasituasjonen og nye uklarheter satte imidlertid en naturlig stopper på dette prosjektet. 

Marius Bermingrud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I utgangspunktet hadde han en avtale med italienske Tedak Racing om å kjøre europamesterskapet i Super 1600. Koronasituasjonen og nye uklarheter satte imidlertid en naturlig stopper på dette prosjektet. 

Og uten samvittighet til å fakturere sponsorene han hadde på blokka for sesongen, så innså Marius Bermingrud at 2020 skulle bli med nettopp 2020. Fram til det kom en telefon fra Tyskland. For Rolf Volland, mannen som er kjent for svært velutviklede Super 1600-biler med nyoppdaterte Audi A1-biler i rekkene, trengte nemlig råd fra Kongsberg-gutten.

– Han ringte for å spørre meg om «noen råd» om jeg kjente til noen førere som kunne erstatte noen av russerne som ikke kommer seg over grensa til løpet i Spania. Han skjønte vel nok egentlig at jeg selv hadde veldig lyst. Kravet er at disse allerede er påmeldt til EM, jeg så kunne ikke la være å si at jeg allerede var påmeldt. Og da var det egentlig gjort, sier Marius Bermingrud til Parc Fermé.

– Kan ikke skylde på utstyret

Audiene fra Volland Racing har dominert Super 1600 de siste årene. Her jages to av dem av Marius Bermingrud under EM-runden på Estering i fjor. Nå får Bermingrud selv sjansen i en slik bil. (Foto: Jan-Kåre Rafoss / irafoss.no)

Det blir riktig nok ingen gratis opptreden, men Bermingrud bekrefter det han mener er en ålreit pris for å kjøre den doble løpshelgen i Spania. Og han får altså nå sjansen i de soleklart beste bilene i startfeltet de siste par sesongene.

De fem beste på sammenlagtlista over Super 1600-EM i fjor kjørte nemlig disse bilene fra Volland Racing.

– Nå kan jeg virkelig ikke skylde på utstyret. Dette er det beste du får i EM, og det kan ta deg hele veien. Det er helt og holdent opp til meg nå hvordan dette går. Også blir det morsomt for første gang bare å kunne møte opp å kjøre, mens teamet har ansvaret for alt rundt. Det blir noe nytt og annerledes, sier 21-åringen.

– Så det kan altså bli EM-gull?

– Nå er avtalen kun for løpene i Spania. Så gjenstår også runden i Tyskland i desember. Jeg har tilbudet, men da må det også finansieres. Nå kjøres jo finaleløpet på bursdagen min, så jeg spurte om han ville sponse det løpet dersom jeg vant i Spania. Da lo han og mente at det heller ville koste meg dobbel pris, humrer Bermingrud, som tror og håper han kan være en gull- eller medaljekandidat som dagsformen er på topp når løpet går.

Ilddåp i Supercars

Det skjer mye på kort tid denne høsten for den sindige og  sympatiske unggutten, som har én EM-seier på CVen da han tok bragden hjem foran titusenvis av tilskuere på Höljes i fjor. Denne helgen kommer Supercars-ilddåpen da onkel Morten Bermingrud spanderte på nevøen en prøvetur i sin Ford Focus på Grenland Motorsportsenter.

Farten var såpass god og overbevisende at han nå får kjøre den siste NM-runden på Momarken denne helgen.

– Testen gikk fantastisk bra. Jeg følte jeg hadde god kontroll og jeg hadde mye igjen fra Super 1600-kjøringen som var lett å overføre. Det er jo helt sykt å kjøre. Spesielt i utgangen av svingene er det noe spesielt med Supercars.

– Det er ingen fare for å bli bitt av basillen nå da? Og at du aldri kan kjøre noen annen klasse igjen?

– Det begrenser seg sjøl, så det er helt greit. Jeg kommer ikke til å selge alt jeg eier og har for å kjøre Supercars. Om du prøvekjører en Porsche som privatbil i noen dager, så selger du ikke hus og hjem for å kjøpe en slik bil, uansett hvor tøft det er å prøve den, sier han.

Powered by Labrador CMS