Marcus krysser fingrene for Hyundai-støtte til neste sesong

To fabrikker har allerede trukket seg ut. Men Marcus Grönholm håper at hans team kan lokke med ny fabrikkinteresse inn i rallycrossen.

Publisert

Årets store overraskelse blant de nye teamene må nok sies å være Hyundai-teamet GRX. Bygd opp og eid av rallylegenden Marcus Grönholm, med sønnen Niclas som den raskeste sjåføren så langt - og «best of the rest» etter de etablerte førerne i de fabrikkstøttede teamene.

Rallylegende og GRX-eier Marcus Grönholm, her i samtale med EKS-fører og teameier Mattias Ekström. (Foto: EKS RX)

Årets store overraskelse blant de nye teamene må nok sies å være Hyundai-teamet GRX. Bygd opp og eid av rallylegenden Marcus Grönholm, med sønnen Niclas som den raskeste sjåføren så langt - og «best of the rest» etter de etablerte førerne i de fabrikkstøttede teamene.

Rallycross-VM er inne i en mørk periode nå hvor Audi trekker sin fabrikkstøtte til EKS samtidig som Peugeot trekker hele sin fabrikksatsing for neste år. Tilbake står kun Volkswagen igjen som den åpenbart mest interesserte fabrikken i å bruke rallycross som et satsingsområde.

Med lavt budsjett og begrenset støtte fra Hyundai har likevel GRX prestert bedre enn ventet i år. Og det gir Marcus Grönholm håp for neste år, og framtiden.

– Vi har fått god hjelp av Hyundai i år. Vi har fått veldig god teknisk hjelp fra rallyteamet, som har hjulpet oss en hel del, og jeg håper at koreanerne har fått opp øynene for hva vi holder på med. Jeg sitter og håper hele tiden, sier Marcus Grönholm åpenhjertig til Parc Fermé, om en potensiell tyngre fabrikkstøtte.

Elektrisk suksess hos Hyundai

Selv om hjelpen fra Hyundai har vært god dette året, så er det langt ifra den samme involveringen som de tre andre fabrikantene har. Grönholms kontakter innad i Hyundai Motorsport sørget for at han fikk to WRC-karosserier fra 2016 å bygge en rallycrossbil på, i tillegg til denne lille tekniske hjelpen på noen områder.

Nå håper han at Hyundai vil involvere seg ytterligere slik at GRX kan få tyngre fabrikkstøtte, i beste fall kanskje representere Hyundai som deres fabrikkteam i Rallycross-VM.

I 2021 skal sporten over på elektrisk drivlinje, og Hyundai som fabrikant har allerede bygd opp en elektrisk plattform og gjort stor suksess på elbilmarkedet.

– Det er bare å krysse fingrene, men jeg kan ikke si så mye da jeg ikke vet hva slags dialog IMG heller har hatt med Hyundai. Det gjør jo ikke saken bedre at Audi og Peugeot er ute, men det skulle vært jævlig bra om noe kan skje her. Vi har satset med veldig lite penger. Alt er mulig, og vi håper, men vi må bare vente, sier Grönholm.

Niclas Grönholm under VM-runden i Höljes i sommer. (Foto: Simen Næss Hagen)

Stolt

Han legger ikke skjul på at han har latt seg imponere både over sitt eget team og først og fremst sin egen sønn Niclas. Han er den føreren som har tuktet de etablerte toppførerne- og teamene en rekke ganger, og de fikk sammen en «flying start» allerede i sesongåpningen i Spania.

– Bilen var klar bare få dager før første løp. Vi hadde ikke fått estet noe, og Niclas klarte å klemme seg inn i finalen. Vi har ikke noen store tekniske problemer, selv om vi må finne litt mer fart. Det er helt utrolig at vi har klart å gjøre det så bra, innrømmer Grönholm.

Powered by Labrador CMS