Mads Østberg til VM-runden i Höljes – stiller opp i elektrisk Citroën C3 «R5»

En helt nyutviklet bil, rettet mot framtidens Rallycross-VM, skal rattes av Mads Østberg når VM-sesongen åpner i Höljes.

Publisert

Onsdag kveld kunngjorde IMG at tidligere rally- og rallycrossfører Ken Block dukker opp i STARDs elektriske Ford Fiesta, bygget for den nye Projekt E-serien i Höljes. Projekt E er den nyetablerte elektriske supportklassen til VM, som også danner grunnlaget for framtidens toppklasse i Rallycross-VM. Enn så lenge er det få utøvere som er permanent påmeldt i denne serien, men stadig dukker det opp flere navn på startlisten.

Mads Østberg. (Foto: Citroën)

Onsdag kveld kunngjorde IMG at tidligere rally- og rallycrossfører Ken Block dukker opp i STARDs elektriske Ford Fiesta, bygget for den nye Projekt E-serien i Höljes. Projekt E er den nyetablerte elektriske supportklassen til VM, som også danner grunnlaget for framtidens toppklasse i Rallycross-VM. Enn så lenge er det få utøvere som er permanent påmeldt i denne serien, men stadig dukker det opp flere navn på startlisten.

For nå er det også klart at Mads Østberg stiller opp i samme klasse - og med det blir dette 32-åringens aller første rallycrossløp på kanskje den mest populære arenaen i VM-sirkuset i rallycross. STARD har nylig utviklet en Citroën C3 basert på R5-chassiset, i samarbeid med Citroën Racing, og da var det også naturlig at det er nordmannen som skal kjøre denne bilen for første gang under runden i Höljes om drøye to uker.

– Det er en fantastisk mulighet for meg å være en del av dette prosjektet i Höljes. Selvsagt blir alt helt nytt for meg, både bilen og banen. Jeg har aldri konkurrert i rallycross tidligere, så det kommer til å bli en utrolig opplevelse, sier Mads Østberg i en offisiell uttalelse.

(Grafikk: STARD / Citroën)

Projekt E-serien består av biler med østerrikske STARD som enhetsleverandør på drivlinjen, anført av bilsportprofilen Manfred Stohl i hovedsett. Denne har naturlig nok firehjulsdrift,og består av tre elektriske motorer som sammen yter cirka 610 hestekrefter, dreiemomentet er intet mindre enn 1002 newtonmeter og toppfarten kan være så mye som 240 kilometer i timen, oppgir STARD. Østberg har allerede rukket å få en smakebit over hva en elektrisk rallycrossbil innebærer.

– Det å kjøre denne bilen er allerede så utrolig morsomt, den er så kraftig og utrolig kul å kjøre. Det blir rett og slett utrolig stas å endelig kunne prøve rallycross, og det å gjøre det i en elektrisk C3 ERX gjør det selvsagt enda bedre, sier Østberg.

Powered by Labrador CMS