Legger ned tusenvis av kilometer for rallycrossdrømmen


DEL
Foto: Privat
Foto: Privat

En Transporter, en henger, en Opel Corsa S1600 og en kjæreste – det er alt Lars Christian Rosland trenger for å oppleve EM-drømmen.

Et internasjonalt rallycross-sirkus er gjerne ensbetydende med store trailere, telt, et tosifret antall mannskap i teamet og et budsjett mangedoblet årsinntekta di og vel så det.

Det gjelder dog ikke for jærbuen Lars Christian Rosland, som klarer seg fint med en Volkswagen Transporter, en åpen henger og kjæresten på tur. For han er det ikke det viktig å være for fin på saker og ting for å oppleve EM i Super1600.

250.000 i budsjett

– Nei, jeg prøver i alle fall å holde pengebruken nede. Det går faktisk an å kjøre EM uten å ha allverdens med penger, sier Rosland til Parc Fermé.

– Hva snakker vi av budsjett for satsingen din?

– Det ligger på rundt 200-250.000 kroner. Det er fremdeles mye penger, sånn egentlig, sier sørvestlendingen.

- ANNONSE -

Rallycross.no hadde også denne flotte presentasjonen av Roslands satsing før sesongstart tidligere i år.

Vi prater med ham på telefon fra Tyskland hvor hjullageret på hengeren tok kvelden. Det betyr én ekstra natt på vei hjem til Norge, som om han ikke har hatt nok av dem fra før. Men Rosland er like blid når vi snakker med ham, åpenbart glad og takknemlig for muligheten han har fått i år.

Det skal sies at i sesongåpningen i Portugal, som for sikkerhets skyld da er 300 mil fra gamlelandet, ble det tilbakelagt rundt fire dager og 6000 kilometer med kjøring til sammen, så turen til Belgia blir som en snartur å regne, i forhold.

LES OGSÅ: Nordisk dominans i Belgia – årets første pallplass for Petter

– Kunne kjørt til Sør-Afrika om jeg måtte

– Det spiller ingen rolle, det er dette som er drømmen. Jeg driter i om jeg måtte kjørt til Sør-Afrika for å kjøre, så lenge jeg får kjørt på banen, så lenge jeg får kjørt rallycross. Drømmen er en dag å kjøre Supercars, og da vil jeg like gjerne vise meg fram i utlandet nå, sier Rosland.

Foto: Privat
Foto: Privat

Og selv om ikke frakt-vogna er av det nyeste slaget, så holder det med en Transporter hvor det er plass til han og kjæresten Kristine Salte. Far og svigerfar er med i teamet under løp, men de flys opp og ned mellom løpene.

– Transporteren holder den, og det er bare plass til oss to der. Jeg fikk den billig av en kamerat, som har vedlikeholdt den godt. Også er jeg selv bilmekaniker, og ettersom det blir litt mer oljeskift enn vanlig så er det ikke noe problem å ordne det, sier 23-åringen.

LES OGSÅ: Nå vil Timo rekruttere enda flere tyskere til rallycrossen

«Bare» 77 mil til Höljes

Han har fått smake på det internasjonale nivået, men angrer ikke på at han priorierte EM framfor NM. 13. tiden i Belgia er lyspunktet for progresjonen, som han håper vil øke ytterligere til neste EM-runde i selveste Höljes. Og da ikke på langt nær like lang kjøretur, da vi snakker «kun» 77 mils kjøring én vei.

Foto: Privat
Foto: Privat

– Höljes blir veldig kult. Jeg har både bilen og banen på spill, så det er blitt en del timer der for å lære seg banen. Også har jeg fått treningsprogram fra Fredrik Brenna-Lund, der jeg trener fire ganger i uken. Skal man først bruke penger på å bli god til å kjøre, så er det greit å holde det fysiske i orden også, sier Rosland, som innrømmer at nivået er tøft i utlandet.

- ANNONSE -

– Det er nok en god del høyere nivå enn i Norge, ja. Mye høyere enn jeg trodde faktisk, sier Rosland, som ble nummer 17 i Belgia og 21 i sesongåpningen i Portugal.

Nå er håpet – for ikke å si drømmen – å klamre seg til en semifinaleplass i Höljes.

– Vi får se. Vi skal prøve oss, og vi nærmer oss. Alt kan skje vet du, sier den blide jærbuen.

LES OGSÅ: Seks klassiske bortforklaringer du hører i rallycross-depotet