Kunngjorde VM-satsingen i mars – fortsatt står Andreas uten testing

Andreas Bakkerud må tenkte alternativt for å få endene til å møtes i år.

Publisert

Det var omtrent så rett før koronaeksplosjonen som det kunne gå an at Andreas Bakkerud lanserte planene for årets sesong. Audi byttes ut med Renault, og EKS-samarbeidet byttes ut med franske GCK.

Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Det var omtrent så rett før koronaeksplosjonen som det kunne gå an at Andreas Bakkerud lanserte planene for årets sesong. Audi byttes ut med Renault, og EKS-samarbeidet byttes ut med franske GCK.

Men han rakk ikke en gang slippe designet - den såkalte liveryen - på bilen før det plutselig sa stopp og ingen visste hva som kom til å skje over hodet.

– Vi lanserte alt den onsdagen. Fredag gikk alle og hamstret dopapir. Inkludert meg sjøl. Jeg skulle jo ferdigstille alle avtalene mine den onsdagen, men jeg så hvordaen koronaen lå der så jeg tenkte at «jeg får vente til det roer seg ned litt». Det skjedde jo aldri, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Beholdt de fleste sponsorene

Det endte med at alt ble lagt på is. Han visste ikke om han i det hele tatt kom til å kunne kjøre noe Rallycross-VM i år. Først måtte det i det hele tatt bli klart hva slags kalender som skulle komme, og fordi svært mange bedrifter ble direkte rammet av pandemien var det heller ikke gitt at sponsorene likevel kunne være med Bakkerud.

Hvordan er nå ståa på sponsorsiden nå som samfunnet har stabilisert seg mer og FIA og IMG har kommet på plass med en foreløpig kalender?

– Jeg har fått med de fleste, faktisk. De aller fleste måtte riktig nok ned på summen som de egentlig skulle være med på. Men nå kan vi jo ikke ha dem med på eventer og slikt. Så vi må finne andre løsninger, sier bergenseren.

– Det blir ikke mye «baby blue»-rop fra tribunene i år. Hvor havner alle de som kler seg i lyseblått?

– Det blir egne camper med TV-sending og egen eksklusiv direkteoverføring. Vi har for eksempel alltid hatt en Bakkerud Blue-camp i Höljes. Nå lager vi den i Hordaland i stedet, sier 28-åringen.

Derfor har han ikke fått testet

Anton Marklund vant egentlig den norske VM-runden i fjor, men ble senere diskvalifisert grunnet et teknisk regelbrudd med en rørkonstruksjon. Men svensken beviste at det ikke er noen tvil om at bilen holder nivået. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

Han må tilbake til 2018 før han hadde en ordentlig test av bilen som skal kjøres i år, en Renault Megane RS, som har vist seg å være en potent bil helt oppe i toppen i finalene. Men en nokså annerledes bil enn Audien som Bakkerud ble vant til gjennom to sesonger.

Men det er nærmere to år siden. Mye har skjedd siden den tid. Både med bil og konkurrenter, men selv for Andreas har det blitt svært lite kjøring i år - enda det er en måned til han skal sesongdebutere i Höljes.

Rallycrossbil har han ikke kjørt siden han passerte målstreken med eksakt like mange poeng som fjorårets verdensmester Timmy Hansen. I mellomtiden har GCK-teamkompis Anton Marklund allerede vært i Frankrike og ristet av seg sine første metere.

– Jeg håper vi kan begynne å teste snart. Men vi vet ikke. Det er et godt spørsmål når jeg får prøvd bilen. Vi jobber med å få testet i starten av august, sier han.

– Hva står i veien for testing?

– Nei, det er bare å få sikret kontrakter og avtaler som gjenstår. Det er litt min egen skyld på grunn av all usikkerheten. Det har ikke vært like enkelt å gå til partnere og selge inn pakker når du ikke vet hva du kan selge inn. I tillegg kan jeg ikke legge ut kostnaden for test fra egen lomme når man ikke har sekken full av penger. Man må ta tæring etter næring, og jeg har vært med i dette gamet så lenge at jeg ikke bare kan dra Mastercardet på noe slikt og «regne med» at du får de igjen. Pengene må faktisk komme inn først, sier han.

Powered by Labrador CMS