Holder alle dører åpne selv om DTM-setet røyk

DEL
Andreas Bakkerud. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det blir ingen DTM-sesong på Andreas Bakkerud. Men det må ikke nødvendigvis bli Rallycross-VM på nordmannen for det.

 

2019 er fortsatt helt åpent. Noe ufrivillig, og kanskje litt ukomfortabelt for Andreas Bakkerud. Denne uken møtte han ESMotorsport, som utvikler en Skoda Fabia til Rallycross-VM.

Samme bil og team som Mads Østberg testet for på tirsdag. Dagen etter var det Bakkerud sin tur til Belgia. Men det ble ingen test med bilen.

Testet ikke

– Nei, vi hadde kun et møte. Jeg fikk aldri testet bilen. Men de virket jo hyggelige, sier Bakkerud, som ellers ikke ville utdype hvorvidt det egentlig blir en realitet at han kjører Skoda neste år.

Slik Parc Fermé forstår det, blir det mest sannsynlig ikke noe sete i ESMotorsport. Bakkerud vil ikke gå inn i detaljene om samtalene og eventuelt forhandlingene, men mest sannsynlig er prislappen for høy. I tillegg er ikke den annonserte mulige pengepremien på 500.000 euro gulrot nok alene, ettersom teamet fortsatt krever en relativt høy sum for å gi innpass i teamet.

Han har tre åpne scenarioer å jobbe etter. Alle like relevante: Kjøpe seg inn i et team, stifte eget team eller begynne med en annen bilsportgren. DTM er nå uaktuelt, i alle fall for hele sesongen, etter at samtlige seks seter nå er besatt.

- ANNONSE -

– Alt er et alternativ i disse dager. En ting er i alle fall klart, og det er at jeg kan ikke slutte med motorsport i en alder av 27 år. Jeg prøver å se på alle løsninger. Også et wildcard-sete i DTM er fortsatt aktuelt for ett løp. Men jeg blir ingen fabrikkfører for Audi, nei. Og det er jo rallycross som står meg nærmest, sier bergenseren.

Står helt fritt

Hans Audi-baserte kontrakt har vært todelt. EKS-kontrakten for VM-satsingen, men han har også vært ambassadør og fabrikkansatt av Audi Sport på generelt basis. Denne kontrakten går ut ved nyttår. Men Bakkerud står i praksis helt fritt i hvem han kontakter.

– Audi legger ingen føringer, og jeg kan få snakke med hvem som helst. Men for meg er 2019 nesten litt for åpent slik ståa er akkurat nå. Det er jo slik at i motorsport så er det ingen som kommer til deg. Jeg må ut å sjekke markedet, sier han, og legger til at han føler han går «10 steg fram, 17 tilbake og 35 til siden» når han sondrer terrenget.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here