Historisk kort sesong endte med norsk rallycrosshistorie for Henrik

Han hadde én løpshelg på seg til å skaffe seg både en internasjonal og nordisk tittel. Henrik Krogstad gjorde maks ut av muligheten.

Publisert

Og det kunne jo tenkes at det virker nokså «enkelt» å skaffe seg en internasjonal medalje over to løp på to dager i Danmark, i en klasse som har båret et nordisk preg med noe nedadgående kurve deltakermessig dette året.

(Foto: Sanna Krantz / #YellowSquad)

Og det kunne jo tenkes at det virker nokså «enkelt» å skaffe seg en internasjonal medalje over to løp på to dager i Danmark, i en klasse som har båret et nordisk preg med noe nedadgående kurve deltakermessig dette året.

Men da det gjaldt som mest skulle det bli kamp inn til siste mester når den siste RX2-mesteren i dagens format skulle kåres på Nysumbanen i forbindelse med finalerunden RallyX Nordic.

– Bedre enn ingenting

Henrik Krogstad var en av få permanente påmeldte til RX2-sesongen det aldri ble noe av. I stedet har han fått utfolde seg i to løpshelger i den nordiske serien, og promotoren av RX2 bestemte seg for at det ikke var aktuelt at koronapandemien skulle sette en stopper for et RX2-mesterskap - selv om de ble tatt av VM-plakaten.

– Dette var absolutt bedre enn ingenting. Jeg er veldig glad for at de ville kåre en RX2-mester, sier Henrik Krogstad til Parc Fermé, som altså sikret både RX2-tittelen og den nordiske tittelen for Lites-bilene.

Det er kanskje ikke så rart han sier det nå. For RX2-gullet skulle gå til Norge og Henrik Krogstad, for første og siste gang. Fra før har han en sterk bronsemedalje, den gang da RX2 strakk seg over flere løp, også utenfor Europa.

Tøft toppnivå

Dog setter han årets gull høyere, selv om det bare ble med én løpshelg. Og han forklarer det slik;

– Når du konkurrerer mot Guillaume De Ridder og Jesse Kallio, så møter du også de beste førerne i denne kategorien. Derfor måtte jeg slå dem skulle jeg klare det. Jeg føler det ble en skikkelig kamp om gullet, og det var flere som hadde fortjent å vinne, sier Krogstad videre.

Etter lørdagens løp hadde han seks poeng opp til De Ridder som vant første løpet. Derfor var Krogstad nødt til å forbedre seg til søndagens løp. Startene var det store problemet. Kunne han gjøre noe med dette, så skulle han bevise at han hadde farten til å slå to av de beste førerne i klassen.

(Foto: Sanna Krantz / #YellowSquad)

Han gikk til topps etter kvalifiseringen, vant semifinalen sin og hadde dermed spist seg inn til De Ridder med tre poeng. Og det var nettopp dette som ville skille en vinner fra en andreplass. Enkelt og greit - første mann til mål.

– Farta hadde jeg kontroll på. Det gjaldt å komme først ut, så jeg måtte gjøre noe med de dårlige startene jeg hadde. I tillegg gjorde jeg en ekstremt bra «joker». Men de lå bak meg og jeg skjønte at det var første mann til mål som gjaldt, sier Krogstad.

Vil forlenge Hansen-samarbeid

(Foto: Sanna Krantz / #YellowSquad)

Premien er å få ett løp gratis i klassen som overtar RX2, nemlig eRX2 som baserer seg tilsynelatende på de samme bilene, men med elektriske motorer. Denne klassen går inn i neste års kalender. Men Krogstad håper på bare mer enn ett løp.

– Det blir spennende. Jeg vet ikke hva jeg skal forvente av bilene, men jeg regner med at de er raskere og mer effektive med elektrisk motor. Så håper jeg å kunne fortsette YellowSquad-samarbeidet, for jeg er utrolig fornøyd med jobben som er lagt ned av Timmy og Kevin (Hansen, journ.anm.), sier sunnmøringen.

Han ble altså den eneste nordmannen som formelt tok et sammenlagtgull i RX2-klassen, tidligere også kjent under Lites-navnet ettersom bilen altså kalles for Supercar Lites. Blant tidligere norske medaljører har vi Daniel Holten (bronse, 2014), Thomas Bryntesson (bronse, 2016 og sølv, 2017), og Ben-Philip Gundersnen (sølv, 2019).

Powered by Labrador CMS