Her er historien bak en av bilsportens mest skrevne autografer

DEL
Petter Solbergs autograf, den har du mest sannsynlig både sett og gjerne fått tilskrevet på et eller annet vis en gang. (Foto: Simen Næss Hagen)

Få, om noen, har tiltrukket seg flere fans enn Petter Solberg de siste 20-årene. Og selfie-tilstander til tross – «alle» vil ha Petters signatur.

Den store P-en som former strekene gjennom T-ene i navnet hans, avsluttet med en stor S som understreker fornavnet. Det er en autograf alle kjenner til.

En autograf Petter Solberg nå har beholdt identisk i nesten 20 år.

– Colin. Det er Colin, dette. Den er gjort etter oppskrift fra han. Det var han som ba meg lage den sånn. Jeg brukte altfor lang tid på autografene, så han sa jeg måtte få opp tempoet, sier Petter Solberg til Parc Fermé om sin avdøde kamerat og tidligere teamkollega fra Ford-epoken i 1999.

(Foto: Simen Næss Hagen)

19 år senere, vi befinner oss i depotet ved Lånkebanen i Trøndelag, og hundrevis av fans står i kø for å få en bit av Petter Solberg. I dag er det selfie og «handshakes» som gjelder. Men autografen er fremdeles populær.

– Jeg har jo kjørt siden før det var telefoner jeg, vet du. Men jeg merker nå at det er mer selfier enn autografer, sier Solberg, før teamkompis Johan Kristoffersson skyter inn:

- ANNONSE -

– Det var jo vanskelig å ta selfier med slike GSM-telefoner, vet du, flirer fjorårets verdensmester.

Petter Solberg leser det håndskrevne brevet fra Silje (11), hans desidert største fan ifølge henne selv. (Foto: Simen Næss Hagen)

Rørt av brev fra Silje (11)

Barna står i kø. 11 år gamle Silje har akkurat overlevert et håndskrevet personlig brev til Petter. Med lyseblå skrift, med en egen tolkning av hans autograf og et smilefjes til slutt.

– Nei, så hyggelig. Det var veldig fint. Du, dere må komme ned til teltet mitt etterpå, er Petters umiddelbare respons til 11 år gamle Silje og hennes følge.

Gjestfriheten til Petter kan få matche. Enten det gjelder pressen, venner, familie eller fansen. Han sniker seg sjeldent unna når tiden strekker unna. Og autografskrivingen går han ikke lei.

Petter måtte gi Silje en klem etter brevet, og inviterte henne senere ned til teltet. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Da vi var i passion-land som Argentina, Spania, Mexico, New Zealand, Australia og så videre, der kunne man skrive autografer i timesvis. Og de setter så mye mer pris på ting. Her i Norge får man alt rett i fingrene. Man må være litt ydmyk. Vi er et lite land, men blir fort litt cocky. Se på disse landene, de er så takknemlige, sier Solberg med en mer alvorlig mine.

Fra autografteltet til det sportslige, og Petter Solberg har levert varene etter de to første omgangene. Han er riktignok slått av teamkompis Kristoffersson og Sebastien Loeb, men innehar tredjeplassen sammenlagt. Andreas Bakkerud følger etter av de norske med en syvendeplass sammenlagt etter å ha slitt med trafikk og urytmisk kjøring.

Privatførerne Tommy Rustad og Kjetil Larsen ligger på henholdsvis 13. og 19. plass før søndagens kjøring.

Sterk norsk kjøring i supportklassene

I de andre klassene har nordmennene også levert varene på hjemmebane. I Touringcar avsluttet Jan Emil Wilsberg forrykende med en seier i siste omgang, og sikret pole position i semifinalen lørdag formiddag. Totalt syv nordmenn er innenfor semifinaleplass. Resten av resultatlista kan du se her.

I Super1600 avsluttet Marius Bermingrud sterkt med en fjerdetid i Q4, men det er Espen Isaksætre som er best av nordmennene sammenlagt med en syvendeplass, to plasser foran Bermingrud på niende. Anders Hansen, Lars Christian Rosland og Guro Majormoen kom ikke til semifinale.

RX2-klassen er ikke ferdigkjørt innledningsvis og følger programmet til VM søndag. Men etter to omganger er Sondre Evjen beste nordmann på andreplass sammenlagt bak suverene Oliver Eriksson. Resten av resultatlista kan du se her.

- ANNONSE -

Legg inn en kommentar