En rallycrossbauta på godt og vondt etter hans verste smell i karrieren

Først ville han levere lisensen og slutte på dagen, men det skulle ikke så mye til før Herbjørn Haug forstod at et NM-gull fremdeles er mulig.

Publisert

Raskt oppsummert fra NM-runden i rallycross på Dokka forrige helg; med fem biler inn i første sving, med tre helt side om side, er det gjerne dømt til å gå galt. Verst gikk det utover Ford Puma-fører Herbjørn Haug, som på innsiden av Thomas Tørnby og Rune Engsvoll, endte opp i autovernet i høy fart, før bråstoppen endte med en rulling inn på asfalten i første sving.

Raskt oppsummert fra NM-runden i rallycross på Dokka forrige helg; med fem biler inn i første sving, med tre helt side om side, er det gjerne dømt til å gå galt. Verst gikk det utover Ford Puma-fører Herbjørn Haug, som på innsiden av Thomas Tørnby og Rune Engsvoll, endte opp i autovernet i høy fart, før bråstoppen endte med en rulling inn på asfalten i første sving.

– Den verste smellen i karrieren min. Jeg vet ikke hva vi har i G-krefter der, kanskje 7-8 G, men jeg hadde heldigvis stram «sæla» og ikke et blåmerke på kroppen. Jeg sprang nå rundt der et par timer i lettere sjokk etterpå. Jeg husker egentlig bare bruddstykker, sier Herbjørn Haug til Parc Fermé.

Det er gått over en halv uke, og bilen er allerede på god vei til å bli den samme gamle. Med et enormt støtteapparat rundt seg, bestående av kone, mekanikere, sponsorer og andre venner, så er det mange som vil få Herbjørn på rett kjøl igjen.

LES OGSÅ: Espen (23) sin nye vinnerdoning med en snert av Martin Schanche

Optimist for resten av året

(Foto: Simen Næss Hagen)

For det å komme seg tilbake igjen så raskt som mulig blir glemt når alt går i svart. Bilen var vrak, Herbjørn hadde fysisk sett klart seg. Men mentalt hadde den 45 år gamle Grue-mannen fått en real knekk. Ikke på grunn av at han bar nag over seg selv eller andre deltakere - men han følte enkelt og greit at verden raste sammen når han innså hvilken smell han nettopp hadde vært borti.

– Først blir man lei seg på grunn av alle som er med og hjelper til. Og det var nettopp det at det var så mange som var rundt meg det første døgnet som hadde alt å si. Alt fra de som bare griller ei pølse for deg, til de som skrur, de som er med og betaler – alle tilbød seg hjelp på alle kanter, og det har utgjort den store forskjellen, sier Herbjørn, tett etterfulgt av at han nå er klar på at han fremdeles vil kjempe om NM-gull.

– Du kan stryke et løp vet du. Og banene som gjenstår har jeg alle satt bestetider på tidligere, sier han.

Men nye bestetider og nye seire, og kanskje et sårt NM-gull i «Store Super», nå kjent som klasse 4, det hadde han ikke klart uten sitt trofaste støtteapparat som han akkurat nevnte.

For Herbjørn vet godt hvem han er. En mann med et følelsesregister med større spenn en berg- og dalbanene på Tusenfryd, hvor følelsene har brakt ham dit han er i dag - på godt og vondt.

– Der oppe var jeg klar på at jeg skulle slutte. Jeg fant fram lisensen min og tenkte å levere den. Men så har jeg ei kone (Alina) som kjenner meg godt, tar godt tak i meg og holder meg rolig. For det er dette som er Herbjørn på godt og vondt. Jeg vet at jeg i en slik situasjon blir ganske så uspiselig, sier han åpenhjertig.

Dette er bilen som Herbjørn Haug virkelig har fått fart på det siste året, en Ford Puma AMG, som han selv kaller den. (Foto: Simen Næss Hagen)

LES OGSÅ: Nå er det full verbal krigføring mellom de norske VM-håpene

Savner flere «rasshøl»

Samtidig skjønner han at han nærmest er alene om å vise sine 100 prosent ekte følelser, enda han vet hva det bærer med seg av kontroverser og andre mindre hyggelige situasjoner ved siden av en egenskapen av å være showmann uten sidestykke når det går hans vei.

Likevel savner Haug generelt mer temperatur blant de større profilene, både her hjemme og ute i bilsportverdenen, og at mange av profilene i dag ikke leverer i nærheten av hva man gjorde før i tiden når det kom til følelser og rett-fra-levra-utbrudd.

– Jeg syns nå at våre internasjonale profiler er blitt utrolig kjedelige. Vi har ingen Colin McRae eller Marcus Grönholm lengre. Folk med følelser fins ikke lengre. Vi kan ikke si eller gjøre noe galt lengre, og det er for så vidt riktig det - men da forsvinner underholdningsverdien. Vi er alle sammen tross alt sirkusklovner som leverer underholdning. Men jeg må få understreke at vi har med utrolig mange flinke og flotte personer, som er utrolig flinke til å kjøre bil. Men det hadde ikke vært feil å sprite opp med ett og annet rasshøl, flirer han.

– Tenker du på deg sjøl oppi det hele her?

– Hehe, der har jeg vært altfor mye allerede. Vi må nok innse at også Herbjørn er blitt litt kjedeligere med årene.

Tilbake til smellen på Dokka, så har mye av fokuset i etterkant ligget rundt Thomas Tørnby, som enkelt og greit ble utelukket fra resten av løpet etter uhellet som medførte totalvraket til Haug. Diskusjonen, som blant annet har versert i sosiale medier, går på bred støtte til Tørnby med påfølgende kritikk av løpsledelse og jury for utelukkelsen av Toyota-føreren. Et åpent videoklipp av smellen har også gjort at alle har dannet seg opp en mening rundt dette.

Løpsledelsen, rettet mot blant annet løpsleder Thore Wiggo Solberg, har fått krasse beskyldninger mot seg for å utelukke Tørnby. Til Parc Fermé har ikke løpslederen ønsket å besvare kritikken som ligger rundt ham.

Dette er foranledningen før smellen, med Haug til venstre, Thomas Tørnby i midten og Rune Engesvoll til høyre. Tørnby ble utelukket fra løpet for dette. (Foto: Guro Krågsrud)

LES OGSÅ: Derfor må Mattias Ekström stå over VM-runden i Höljes

Gode venner

Haug holder seg rolig til å kommentere det som blir sagt rundt utelukkelsen av Tørnby og grunnlaget for at arrangøren valgte å ta den beslutningen. Samtidig er Herbjørn veldig klar på én ting:

– Jeg kjenner ikke all fakta rundt det, og jeg var i en sinnstilstand som handlet om meg sjøl, så da vil jeg egentlig ikke si så mye om akkurat det. Når det er sagt, ut ifra det som skjer i kjøringa fra mine øyne, så har ikke Tørnby gjort noe galt i det hele tatt her. Og vi er fortsatt veldig gode venner, vi to. Man kan alltids diskutere hvem som har skyld i at sånt skjer, og i etterpåklokskapens tegn så kunne også jeg kanskje ha bremset for å unngå det som skjer. Men dette er rent uhell, og antakeligvis hadde jeg gjort det samme neste gang som jeg gjorde nå, og det hadde nok de andre også gjort, sier Haug, som dermed konstaterer at han ikke klandrer noen andre førere heller for det som skjedde.

Haug ønsker å være raus nok til å si at det er bedre at det gikk utover han enn mange av hans andre konkurrenter.

– Når det først skulle skje at en bil ble så stygg, så er det bedre at det ble min enn mange andres. Vi har mulighet til å bygge på chassiset selv, vi har kjempehjelp fra Kongsvinger med å få bilen i jigg, og vi har alt av utstyr og maler til å bygge opp bilen igjen. Det går kanskje utover dattera mi dette, fordi ferien min kuttes med fem dager, men kjenner jeg dattera mi rett så vil nok hun at jeg skal kjøre igjen også, sier 45-åringen.

Herbjørn Haug er en mann med mye følelser, på godt og vondt. Her fra seier i Support Class på Höljes i 2013. (Foto: Simen Næss Hagen)
Powered by Labrador CMS