Vinnerbilene fra WRC er gjort om til rallycrossbiler

Museumsobjekt fra Volkswagen Motorsport endte opp med å bli en rallycrossbil. Men det ble ikke rallybilen som Volkswagen utviklet for årets WRC.

Publisert

Foto: Simen Næss Hagen

Mandag ble vi mer kjent med det helt nye teamet i Rallycross-VM, da Petter Solberg lanserte sitt prosjekt sammen med Volkswagen Motorsport.

Og etter seansen i Stockholm kan vi konstatere at WRC-erfaringene til Volkswagen Motorsport har satt et større preg på rallycrossatsingen enn som så. VW Motorsports tekniske sjef, den anerkjente ingeniøren FX Demaison, kan avsløre overfor Parc Fermé hvor grunnstammen i Petter Solberg og Johan Kristoffersons bil er hentet fra.

LES OGSÅ: Denne mannen topper all statistikk i Rallycross-VM

Basert på WRC-bilen fra 2014

– Vi har hentet fram gamle WRC-biler, og bygd dem om til rallycross. Basen er hentet fra 2014-bilen i WRC, da disse ikke lenger var i bruk og blant annet hadde manuell girspak og ikke paddleshift og liknende ting. Mye er fremdeles likt, og mye er selvfølgelig tilpasset regelverket i rallycross, sier FX til Parc Fermé.

Med andre ord avkrefter han spekulasjonene og ønsketenkningene som motorsportfans har uttrykt. Det blir ikke basert på 2017-bilen som Volkswagen hadde utviklet for året.

– Den møter ikke reglementet på samme måte som de gamle rallybilene. Mest av alt på grunn av aerodynamikken og bredden som ikke er lov i rallycross. I stedet har vi brukt de gamle WRC-bilene, sier franskmannen, som konstaterer at Sebastien Ogiers vinnerbil fra Rally Sweden i 2013 og Jari-Matti Latvalas vinnerbil fra Rally Finland 2014 som nå er konvertert til rallycross.

– Så vidt jeg vet skal Johan kjøre bilen fra Sverige, og Petter bilen fra Finland, sier han.

Saken fortsetter etter bildeserien...

Egentlig hadde Demaison helt andre planer med vinnerbilen fra 2013 før den ble omkonstruert til rallycross-spesifikasjoner.

– Den bilen er historisk, da det var den første bilen vi vant med. Jeg tenkte å ta den ut i samlingen vår, men da var den allerede preparert for rallycross, humrer Demaison.

LES OGSÅ: Lad opp til VM-sesongen med en fantastisk 2016-recap

Vurderte 1,6-liters motor

I rallycrossammenheng blir bilen nå i stedet markedsført som en GTI, offisielt under navnet Volkswagen Polo GTI WRX. Motoren er et to-liters beist på 570 hestekrefter. Volkswagen Motorsport har allerede erfaring med motor i rallycross fra det amerikanske rallycrossmesterskapet. I deres Beetle GRC ble det først brukt 1,6-liters motor, men ble senere konvertert til en 2-liter.

Fordelen med 1,6-liters motor er at bilen kan veie mindre. Ulempen er mindre dreiemoment, noe som trengs skal bilen orke å akselerere fra 0 til 100 på snaue to sekunder.

Foto: Simen Næss Hagen

– Vi vurderte 1,6-liters motor til Poloen nå, men endte opp med 2-literen etter den vi utviklet i USA, sier Demaison.

– For lite moment med 1,6?

FX blir helt stille i fem sekunder.

– Vi liker 2-literen, vi, smiler han.

Bilen som ble vist fram i Stockholm er uansett ikke bilen som Solberg og Kristoffersson skal kjøre i år. Det er kun en demo-bil som ble vist fram for syns skyld. De aktuelle rallycrossbilene er i Tyskland, klare for testing før sesongåpningen i Spania om to uker. Bilen i Stockholm hadde nemlig både paddle-shift og triptelleren til kartleseren tilgjengelig, og de karakteristiske luftinntakene på siden var ikke å finne. Altså – det var en av Poloene som ble brukt i WRC i fjor.

– Jeg tror faktisk dette er en tidligere Andreas-bil, sier FX, og viser til en av vinnerbilene til Andreas Mikkelsen fra i fjor.

Stolt Petter

Petter Solberg var naturlig nok i ekstase under presentasjonen av ny bil og nytt team. Han fremdeles sjefen i teamet, selv om han nå har med Volkswagen Motorsport og en rekke andre tunge sponsorer på laget.

– Den ene tingen er å være fabrikkfører i rally. Det andre er å kjøre det, og runne det. Jeg liker å ha kontroll, og opplegget med Volkswagen og mitt gamle team er perfekt, sier Petter Solberg til Parc Fermé, som får beholde sin gamle betegnelse PSRX i teamnavnet.

Samtidig gleder han seg til den nye bilen, og er spent på den siste testen før Spania.

– Bilen er bygd i Hannover, mye basert på min filosofi og våre erfaringer. Er vi ikke på topp i Spania, så er det viktig at vi klarer å følge etter så raskt vi klarer. Vi har testet mye, men det har mange også, så nivået vil være ekstremt høyt. Kanskje 8-9-10 potensielle vinnere, sier Solberg.

Powered by Labrador CMS