Her er bilen som hele Rallycross-VM er ute etter å slå

– Jeg har sittet mye bak en skrivepult, men jeg foretrekker en kontor som har fire hjul og et veltebur, sier en stolt Petter Solberg om sitt videreførte rallycrossprosjekt.

Publisert

Tirsdag ble PSRX sitt opplegg for 2018 presentert i den tyske byen Wolfsburg.

Tirsdag ble PSRX sitt opplegg for 2018 presentert i den tyske byen Wolfsburg.

Det er klart at det blir startnummer 1 på Johan Kristoffersson denne sesongen, Petter Solberg vil kjempe for førertittelen igjen og deres nye Polo markedsføres med «R» framfor fjorårets «GTI» som et tydelig ledd i fabrikkstøtten de får fra Volkswagen.

Rent kosmetisk kan vi konstatere at bilen har fått nye aerodynamiske løsninger, mest iøyenfallende med ny bakvinge i tillegg til oppgradert støtfanger foran.

Samtidig er lyktekoppene foliert med lykt-designet til den nyeste generasjon Polo, selv om karosseriet er basert på samme Polo-utgave som WRC-bilen og fjorårets rallycrossbil ble bygd rundt.

LES OGSÅ: Kritisk til den nye VM-banen i rallycross på Silverstone

Petter drømmer om gull igjen

PSRX og Volkswagens samarbeid ble kastet sammen for et år siden, med relativt dårlig tid før sesongstarten i Barcelona. Nå har de ett år i ryggraden, to VM-titler og et enormt press på seg når årets sesong drar seg til i Spania om drøye tre uker.

– Men dette kommer ikke til å bli lett, konstaterer Petter Solberg.

Han er godt innforstått med at flere andre team, med Audi og Peugeot, har skrudd på krana og satset maks for å ta rotta på fjorårets suverene team.

– Mange team trykker på nå, og det er alltid rykter ute og går og du ser på de offisielle testene at mange er frampå med kameraene. Og om ikke alt stemmer til første løp, så kan det nesten være for sent, sier nordmannen.

For å bygge videre på teamets suksess i fjor, med fører-gull til Kristoffersson, bronse til Solberg og VM-gull til teamet, så innrømmer nordmannen at han er sugen på personlig suksess igjen.

– Drømmen min er å kjempe om mesterskapet igjen. Jeg gleder meg til å sitte bak rattet igjen. Gjennom vinteren så har sittet mye bak en skrivepult, men jeg foretrekker en kontor som har fire hjul og et veltebur, sier Solberg.

Forventer hard konkurranse

Teamsjef og Petters kone Pernilla tror også 2018 blir en tøff affære, noe de gleder seg til å ta fatt på.

– Hva er det enkleste, å jage eller å bli jaget? Ingenting er lett, men dette blir definitivt et år hvor vi blir jaget etter titlene vi tok i fjor. Men det er vi klare for, sier hun.

Det samme konstaterer også Volkswagen Motorsport-sjef Sven Smeets, som ønsker konkurransen velkommen.

– Konkurransen vil bli voldsom denne sesongen, ikke bare fra Audi og Peugeot, men også team med biler fra Ford, Renault og Hyundai. De vil gjøre alt de kan for å slå oss, sier Smeets.

Powered by Labrador CMS