Her dukker det stadig flere og flere biler opp på startstreken

Det internasjonale rallycrossirkuset er blitt en plattform for å se et bredt og allsidig utvalg biler vi vanligvis ikke forbinder med 600 hestekrefter og firehjulsdrift.

Publisert

Foto: Prodrive

Foto: Prodrive

Onsdag ble det kjent at Prodrive bygger opp en sprett ny Renault Megane for Supercars-klassen i Rallycross-VM. Nok et merke gjør altså sitt inntog for fullt, og skaper både mangfold og interesse rundt en stadig voksende sport.

For gjennom historien har flere rallycrossbiler vært tilsynelatende bygd etter inspirasjon og utvikling fra WRC-biler. Merker som Citroen, Ford, Skoda og Peugeot er merker vi gjerne har sett rene «replikaer» (utenpå skallet, vel å merke...), selv om det til stadighet har vært flere «hjemmelagde» prosjekter av andre merker og modeller med vekslende hell.

Men bilutviklingen har tatt en profesjonell vending i rallycross. Og desto spennende er det nå å se at Prodrive bygger en helproff Renault Megane, i samarbeid med franskmannen Guerlain Chicherit. Planen er at franskmannen skal danne et fullverdig team i 2018, mens denne bilen skal utvikles fram til den franske VM-runden senere i år. Mer om det nye Prodrive/Renault-prosjektet kan du lese her.

Samtidig benytter vi anledningen til å dra frem flere rendyrkede rallycrossprosjekter som har hatt stor suksess. Det er ingen tvil om at Hoonigan Racing Divisions Ford Focus RSRX ble en av de mer velbygde bilene gjennom 2016-sesongen, og EKS-teamet har vist i sin Audi S1 at de også kan bygge rallycrossbiler utifra egne filosofier.

Munnich Motorsport utviklet også en spennende Seat Ibiza, med heller begrenset suksess, men på startplata var dette et kjærkomment innslag i mangfoldet som er å finne av rallycrossbiler. Ford Fiestaene fra Olsbergs MSE har også lite til felles med WRC-plattformen til M-Sport, i motsetning til Focusen som faktisk er bygd på samme sted om Fords WRC-biler.

Team Peugeot Hansens Peugeot 208 har også til slutt blitt dyrket frem som en av de mer solide rallycrossbilene på startfeltet. Selv om noe av grunnplattformen ble hentet fra R5-prosjektet, så er det ingen tvil om at Hansen og Peugeot Sport sammen har utviklet en bil som ligger helt i verdenstoppen hva gjelder rallycrossutvikling.

I USA har vi sett spennende biler som Volkswagen Beetle, Dodge Dart og Hyundai Veloster, så det er ingen tvil om at kreativiteten i rallycross også har satt sine spor på andre siden av dammen.

Noen godbiter fra gamle dager vi husker med glede? I farten kan vi nevne Lars Larssons Audi A4, Stig-Olov Walfridssons Renault Clio, for ikke å nevne alle Saab-prosjektene med stor suksess fra Per Eklund. Dette er bare et fåtall av spennende prosjekter som har rullet ut fra garasjer over hele Europa.

Rallycross har lenge vært en plattform for spennende, kreative hjemmelagde løsninger. I takt med utviklingen har fabrikker og ingeniører benyttet sine moderne kunnskaper og konstruert rallycrossbiler som aldri har vært dyrere, raskere og mer velbygde.

Likevel følte Parc Fermé det var på sin plass med sin hyllest til mangfoldet som rallycrossen har bygd på opp igjennom årene.

Powered by Labrador CMS