Hansen tror rallycross på Spa kan overraske positivt

Banelayouten er kraftig kritisert, men Kenneth Hansen tror følelsen av å kjøre på banen blir annerledes enn hva layouten skulle tilsi.

Publisert

For da banedesignet ble avslørt for den helt nye rallycrossbanen som bygges på legendariske Spa-Francorchamps, så ble det for det meste møtt med kritikk på sosiale medier.

(Foto: FIAWorldRallycross.com)

For da banedesignet ble avslørt for den helt nye rallycrossbanen som bygges på legendariske Spa-Francorchamps, så ble det for det meste møtt med kritikk på sosiale medier.

Mest fordi den sett fra oven virker å være en speilvendt utgave av Lydden Hill, med kun én høyresving og ett begrenset grusparti på hele banen - ja, generelt en relativt simpel layout. Samtidig tar den nye banen kun del i ett spesifikt område på Formel 1-banen, nemlig den legendariske og smått beryktede Eau-Rouge-Radillion-bakken, med nærmere 18 prosent stigning.

– Jeg tviler veldig, veldig på at førerne får noen Lydden Hill-følelse, sa Kenneth Hansen da Parc Fermé snakket med ham tidligere denne uken.

https://parcferme.no/rallycross/fire-dager-til-deadline-vi-har-fortsatt-ikke-hort-noen-ting/

Gigantisk grusvelodrom

Forskjellen fra Formel 1 til rallycross igjen er at rallycrossbilene også skal ned bakken. På toppen av Radillion skal førerne vende 180 grader og gi full gass nedover like langt som de kjørte opp den bratte motbakken.

Og skal vi tro Kenneth Hansen, som også sitter i banegruppa i FIA som er med på å utbedre og godkjenne nye baner, så skal også gruspartiet bli spektakulært.

– Klarer de å konstruere dette som vi har tenkt og skissert, så blir det en gigantisk velodrom - nesten likt det vi så i Nitro World Games i USA. Jeg tror dette blir en riktig så frekk bane, altså, konstaterer Hansen videre.

De aller fleste tilgjorte rallycrossbaner på større Formel 1- og andre racinganlegg er for det meste blitt møtt med kritikk og negativitet fra både fans, førere og team. Kenneth Hansen slutter seg også til mye av kritikken rundt flere baner, og har tidligere uttrykt hva han mener om USA.

(Grafikk: FIAWorldRallycross.com/Simen Næss Hagen/Google Maps)

Han er heller ikke direkte overbevist over hva Abu Dhabi kommer til å levere rent sportslig, men den svenske rallycrosslegenden maner til åpenhet og tålmodighet vedrørende den nye sløyfa på Spa-Francorchamps.

Slik kan grusen bli bra

Kenneth Hansen er, i tillegg til teameier, medlem i FIAs banegruppe som utvikler og godkjenner nye baner. (Foto: Red Bull Content Pool)

Foruten opp og ned Radillion skal altså banen legges der det per i dag har vært en stor parkeringsplass vis a vis det som var gamle start-mål-langsiden, rett ved kompresjonen rundt Eau Rogue.

Samtidig håper også Hansen at grusen kan «overleve» det første løpet, selv om det gjerne tar to til tre år og mye kjøring for at grusen og underlaget skal legge seg så kompakt at det verken støver for mye eller blir for store hull og groper - noe spesielt den nye banen på Tierp i Øst-Sverige fikk kjenne på i fjor.

– Mange baner kan nok lære av Tyrkia, både hva gjelder kvalitet på grus, og generelt publikumsvennlighet. Den banen var jo veldig kompakt, men innbød likevel til spektakulær kjøring. Og grusen var såpass kompakt og hard at den tålte mye kjøring, samtidig som festet var løst nok til at det ble som å kjøre på ordentlig grus, sier Hansen.

Håper på flerbruk

Han håper at det blir mer enn bare dette ene rallycrossarrangementet på Spa for å holde aktiviteten ved rallycrossløyfa vedlike. Samtidig har jo denne bitte lille delen av den ellers syv kilometer lange traseen stor konkurranse fra både tester og trackdays i tillegg til en rekke store og mindre løp gjennom året.

– Dersom det er økonomi i det, og at de som eier og driver banen ser at det kan gå rundt, så håper jeg veldig på det. Jeg håper jo at det for eksempel kan åpne opp for at det kjøres flere nasjonale og regionale mesterskap, som for eksempel det belgiske mesterskapet, sier Hansen.

Powered by Labrador CMS