Hansen-gutta blir managere - men jobber fortsatt for å kjøre VM

De har vært alt annet enn på latsiden i vinter. Og Rallycross-VM for 2019 er på ingen måte et tapt kapittel.

Publisert

Det var på mange måter en liten sjokkbeskjed fra Hansen Motorsport da nyheten i januar kom om at de skal kjøre full sesong i den nye europeiske serien GRC Europe.

Brødrene Timmy og Kevin Hansen, her fra paraden i Frankrike før VM-runden på Loheac. (Foto: Simen Næss Hagen)

Det var på mange måter en liten sjokkbeskjed fra Hansen Motorsport da nyheten i januar kom om at de skal kjøre full sesong i den nye europeiske serien GRC Europe.

For mange var dette også et tilsynlatende signal på at Hansen etter all sannsynlighet ikke kommer til å kjøre VM i år etter at både fabrikantene og flere store stjerner har trukket seg ut av mesterskapet. Men så er det slik at kalenderne ikke kolliderer med hverandre.

– Det er riktig, og vi jobber for fullt for å få til en VM-satsing, avslører Timmy Hansen overfor Parc Fermé.

Styrket familieteam

Etter at Peugeot kunngjorde at de trekker sin fabrikksatsing, satte familien Hansen seg ned for å se hvordan de kunne danne et familieteam for å konkurrere mot Volkswagen. Så trakk Volkswagen seg ut, i det minste for en midlertidig pause, i takt med at både Audi og Olsbergs MSE også forsvant fra VM.

– VM blir billigere enn i fjor, og uansett om det er færre løp, så er det akkurat dette privatteamene har ønsket seg. Og det er ikke fabrikkteam å konkurrere med, så det er dette sporten trenger. Vi håper å kunne få til et bra team, og mamma og pappa har fortsatt mye erfaring. Skulle vi klare å få det til, så har også Kevin og jeg jobbet hardt med dette i vinter, så begrepet «familieteam» er i så fall bare enda mer styrket, sier 26-åringen fra Götene.

Påmeldingsfristen for å kjøre VM i år er 1. mars. Dermed har de knapt med tid, altså en snau måned for å ha noe klart. Og naturlig nok er det kombinasjonen av tilgjengelige biler og nok penger som fremdeles må på plass ved siden av det de allerede har klart for GRC Europe.

https://parcferme.no/rallycross/slik-har-denne-familien-satt-dype-spor-i-en-hel-rallycrossverden/

– Hvordan blir i så fall opplegget med biler og sponsorer?

– Det er her det fortsatt mangler ting, og jeg kan ikke si så mye mer enda. Man får bare spekulere enn så lenge. Det er ikke slik at det ikke framstår som klart fordi jeg skal holde ting hemmelig og være litt finurlig, men ting er faktisk ikke klart, og jeg skal si ifra så fort vi kan si et ja eller nei, sier Timmy, som heller ikke vil si noe om hva slags biler det i så fall er snakk om.

Ei heller hvilke sponsorerer de mangler, annet enn at han framstår optimistisk og positiv til å få lagt VM-kabalen. Hansen-gutta har for eksempel fått personlig støtte fra energidrikkprodusenten Red Bull de siste årene. Men hvorvidt dette kan påvirke de positivt til VM nå som Audi og Peugeot er ute, vet han ikke enda.

– Red Bull er én av sponsorene vi avventer et svar på. I tillegg har Kevin og jeg jobbet med mange andre sponsorer, men det er fortsatt pappa som drar i alle trådene, sier han.

Vil hjelpe unge førere

Nylig ble det kjent at brødrene i mellomtiden danner et eget nasjonalt prosjekt med fokus på crosskartklassen «Cross Car», som det nå heter fra FIA-hold, men altså mest kjent under grenen crosskart. Det er i forbindelse med RallyX Nordic denne sesongen at de nå har dannet «Yellow Squad» som et eget team der de vi følge opp unge og fremadstormende førere de vil tilknytte seg.

– Man vet aldri, plutselig skal man en dag bli teamsjef. Men dette er først og fremst noe som er morsomt å prøve ut. Kevin hadde ideen, og med gulfargen han har hatt på bilen og slikt, så tenkte vi det var en god start på teamet. Formålet er å få med unge førere som virkelig vil satse, også ønsker vi å dele så mye av det vi kan og hjelpe de på vei opp og fram, sier Timmy.

– Hvordan finansieres dette? Må de ha med eget budsjett eller har dere et budsjett som dere plukker ut deres førere til?

Det er gulfargen fra Kevin Hansens bil som er grunnideen bak navnet «Yellow Squad». (Foto: Simen Næss Hagen)

– Vi har ikke kommet så langt at vi kan gi bort noe enda, selv om det er det man helst ville gjort. Og deretter plukket ut sjåfører. Så man må betale selv nå til å begynne med, men dette er ikke et prosjekt vi skal tjene oss rike på. Vi jobber med å skaffe egne sponsorer til teamet, og penger vi får inn vil kunne gå tilbake til førerne som en støtte, sier Hansen, som ikke sier nei takk om en nordmann skulle melde seg attraktiv nok:

– Nei, nasjonalitet spiller ingen rolle, så lenge man er dyktig til å kjøre bil, sier Timmy.

Store drømmer

De har to biler av typen «Speedcar» stående, som de skal benytte i RallyX Nordic. Planen senere er å etablere et samarbeid med Thierry Neuville sitt Cross Car-prosjekt i Belgia. Uansett er målet å få erfaring med å drifte et team, noe deres pappa Kenneth har vært en pionér på i rallycrossammenheng.

Og samtidig få gleden av å se hvordan man utvikler utøvere.

– Selv om vi er to brødre og er i den familien vi er i, så har vi jo trent ekstremt mye. Og ettersom vi har kommet dit vi er, så må vi har gjort noe riktig. Dette vil vi dele, og det er jo først og fremst bare morsomt å prøve dette. Crosskart som en gren har vi veldig tro på er den perfekte inngangen i rallycross, men drømmen er jo å kunne følge førerne videre i rallycrossen om ting blir større, sier Timmy.

Powered by Labrador CMS