Fra betalt Subaru-jobb til svensk bilcross - slik forbereder Andreas seg til gullkamp

Når han ikke har råd til å teste sin egen rallycrossbil, så må Andreas Bakkerud ty til andre midler for å holde kjøringen vedlike.

Publisert

– Alternativet hadde vært syv-åtte uker uten kjøring. Det hadde vært verre. Det er bedre å bare kjøre noe enn ikke å få kjørt i det hele tatt, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Andreas Bakkerud dokumenterer det meste han holder på med til sin egen YouTube-kanal. Her med teamkompisen for anledningen, Chris Atkinson fra Australia. (Foto: ARX)

– Alternativet hadde vært syv-åtte uker uten kjøring. Det hadde vært verre. Det er bedre å bare kjøre noe enn ikke å få kjørt i det hele tatt, sier Andreas Bakkerud til Parc Fermé.

Han har akkurat tilbakelagt tre uker i statene. To av dem som en ren jobbtur på vegne av Subaru-fabrikken og det amerikanske teamet som konkurrerer i ARX - det amerikanske rallycrossmesterskapet. Målet var å hjelpe deres faste førere Chris Atkinson og Patrik Sandell til å ta opp gullkampen mot Tanner Foust.

– Du slapp å betale noe?

– Jaja, det da jeg klart i fra om med en gang, at dette ikke er noe jeg har penger til. Men Subaru er et veldig seriøst team som drifter veldig profesjonelt. Det er jo et fabrikkteam, og jeg fikk lønn for dette, bekrefter Bakkerud.

Riktig nok ble Foust mester, mens Bakkerud endte på henholdsvis fjerde- og sjetteplass på de to siste løpene i Austin og Mid-Ohio de siste ukene.

Regnvær til besvær

– Det er jo alltid gøy å kjøre billøp, og jeg er jo et konkurransemenneske som blir dritforbanna når jeg ikke vinner. Det holdt på å rable for meg i Mid-Ohio da jeg ikke så noen ting i det dårlige været. De har jo ikke testet noe på regn, og viskerne klarte ikke håndtere gjørma som kom på rutene. Mens i Bergen har alle bilcrossbiler vindusviskere og spykere som tåler regn, humrer 27-åringen.

ARX tok over etter GRC-konseptet som gikk konkurs i 2017. Målet til ARX er å «europifisere» formatet, selv om antall deltakere ikke er i nærheten av det mer Europa-baserte verdensmesterskapet. Bakkerud merker at amerikanerne er ferske på rallycross, sammenliknet med europeere.

– Ja, jeg vet ikke helt hvor mye peiling de har der borte. Generelt er det mindre respekt for hverandre med krasjinger og torpederinger, mens det deles ut fem-sekundere i hytt og vær. Jeg fikk en fem-sekunders straff på noe jeg ikke var involvert i, samtidig som jeg hadde en annen dytt som kanskje mer hadde fortjent en straff, sier bergenseren.

Klar for NGK Masters

(Foto: ARX)

Nå er han tilbake i Norge igjen før han til helgen vender snuta mot Sverige og Karlstad. Der er det duket for prestisjefylte NGK Masters, på bilcrossbanen utenfor Karlstad, kjent for særdeles grombyggede bilcrossbiler og ofte andre flere store navn på startlistene.

Men der skal Bakkerud få kjøre fjorårets vinnerbil fra Tobias Svärd, en Opel Astra.

– Jeg har kjørt et par bilcrossløp før, men aldri gjort det bra. Men det er sponsoren min BS Graveservice som står for dette. Det er jo god trening uansett, selv om det ikke kan sammenliknes med Audien. Men man får trent på starter, man får vært i konkurranse og man får forberedt seg. Det er alltid noe å hente, og dette er viktig for meg før finalen i Sør-Afrika. Hansen-gutta har jo i mellomtiden kjørt TitansRX som forberedelser, sier Bakkerud.

Powered by Labrador CMS