Flytter sørover, bygger sin egen Polo og legger Supercar-drømmen på is

Mange ville gjerne sett ham ta et steg videre i rallycrossen. Selv slår Jonas Dalseth Jacobsen seg til ro med situasjonen han er i.

Publisert

– Nå har det blitt søring av meg. Mye nytt, nesten et kultursjokk. Alt er annerledes og folk prater rart.

Jonas Dalseth Jacobsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Nå har det blitt søring av meg. Mye nytt, nesten et kultursjokk. Alt er annerledes og folk prater rart.

Han er i sedvanlig godt humør, den godeste Jonas Dalseth Jacobsen. 25-åringen som nok en gang ble norgesmester i rallycross i fjor, men som nå kan avsløre at 2019 blir et hvileår.

På banen vel å merke.

Fått flere tilbud fra team

Det blir mer enn nok å ta tak i på hjemmebane, nå som han har flyttet sørover til Trøgstad for å bo sammen med kjæresten Maiken og samtidig har et nytt prosjekt på gang i garasjen.

Men vi holder oss på rallycrossbanen litt til. Han skal altså ikke forsvare NM-gullet sitt. For var det ikke slik at Supercar var en mulighet han kikket på? Vel, nå har Jacobsen selv svaret.

– Joda, det var vel litt prat om det. Og mange har trodd, ment og kommet med noen rykter. Men jeg har vel aldri i realiteten vært i nærheten av noe. Jeg har vært i kontakt med noen team, fått en prislapp og innsett at det er millioner som jeg ikke klarer å få tak i, sier Jacobsen til Parc Fermé.

Mange ser på ham som en uslepen rallycrossdiamant fra Norge. Han vant Bilcross Junior Challenge i 2009, uten å ha nevneverdig erfaring fra bil på bane i et det hele tatt. Videre gikk han gradene i rallycrossammenheng og har nå også sanket to NM-titler på rad i den største klassen.

Realist

I 2009 vant Jonas Dalseth Jacobsen Bilcross Junior Challenge. Siden har han hatt en knallkarriere, uten at han har slått igjennom internasjonalt. Men det er helt greit for 25-åringen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Harstadværingen, som altså har gjort trøgsting av seg, lar likevel ikke lovord og gode støtteerklæringer presse ham til å ofre alt for å skrape sammen nok penger til å satse i Supercar. Han forsoner seg med at han ikke er laget for å skaffe de midlene som trengs, og viser verken bitterhet eller anger på at han ikke har gjort noe ekstra for det.

– Jeg har alltid vært en realist. Jeg gidder ikke å gå rundt og tro at jeg skal få til å samle inn to millioner. Jeg klarer det ikke. Jeg gidder ikke å fantasere om det. Også begynner jeg å bli gammel og få litt mage, og greier, fleiper 25-åringen.

https://parcferme.no/rallycross/havarerte-motoren-rett-for-lopet-til-topps-i-lant-ola-bil/

I stedet slår han seg altså til ro med et spennende hjemmeprosjekt. For han er glad i den nasjonale rallycrossklassen. Og storklassen Klasse 4, med tre-litere og et beinhardt nivå på tvers av førere og biker. Og nivået blir nok ikke noe dårligere av at Klasse 3-mester Fredrik Ågedahl kjøpte vinner-BMWen til Jacobsen.

– Da må jo jeg bygge noe som er enda grommere. Jeg er glad for å ha solgt bilen til en god sjåfør, men jeg kan jo ikke bli slått av min egen bil, ler Jacobsen.

Håper på WRC-utseende

Skal den nye rallycrossbilen til Jonas Dalseth Jacobsen få et karosseriutseende ala denne bilen, mon tro? (Foto: Simen Næss Hagen)

Og det er Volkswagen Polo han har troen på. Ikke den aller, aller nyeste generasjon karosseri, men mange vil nok dra kjensel på samme modell som Andreas Mikkelsen og Petter Solberg har gjort suksess med i henholdsvis rally og rallycross.

Han håper i alle fall det er mulig å få til det samme skjermkitet slik at folk kan sperre øynene ekstra opp for bilen.

– Ja, jeg tror det kitet kun finnes i Tyskland. Men jeg ønsker å ha enda litt mer kantete skjermer enn de vi ser mest av i rallycrossen. WRC-looken er jo skikkelig grom. Jeg håper det kan være mulig på et vis, sier han.

Han vil bygge noe nytt og spesielt, og Polo har historikk for å være et godt chassis på mange områder. Spesielt i forstillingen, i tillegg til at han tror på en god base i både hjulhus, akselavstand og generell geometri.

– Det er nok ikke så mye jeg kan kopiere fra WRC- og rallycrossbilen til Petter, kanskje med unntak av forstillingen. Så er spørsmålet hvorvidt jeg får innsyn i det. Men klart, hadde man fått input fra en mann som han, så hadde det vært grisetøft. Han har jo vært borti litt av hvert. Om Petter sender meg en melding, så skal jeg ringe ham umiddelbart, ler Jonas.

Han skal bruke store deler av 2019 på prosjektet, og håper bilen kan stå ferdig til sesongfinalen i høst - med mål om å være tilbake for fullt i 2020.

Powered by Labrador CMS