Flere dramatiske nyheter fra rallycross-paddocken torsdag

Höljes lever i fem år til, Estering og Montalegre ryker - og Olsbergs MSE trekker seg ut av VM.

Publisert

Mye har skjedd på godt og vondt mot slutten av denne uken.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Mye har skjedd på godt og vondt mot slutten av denne uken.

Det var knyttet stor spenning til torsdagens pressekonferanse vedrørende framtiden til Höljes i Rallycross-VM. Nå er det imidlertid klart at de har sikret en femårskontrakt med IMG, som gjør at de er i posisjon til å fortsette «The Magic Weekend» til tidligst 2023.

– Det føles bra at avtalen er klar så vi kan gå videre og jobbe langsiktig. Magefølelsen har alltid vært at IMG vil ha oss som arrangører, og vi har hatt en god dialog rundt avtalen. Usikkerheten for alternative arrangører kan vi nå legge til side, noe som føles godt, sier Höljes-sjef Morgan Östlund i en uttalelse torsdag.

Samme dag lanserte også IMG sin kalender for neste år, og det er kun en formalitet ved den internasjonale motorsportforsamlingen som er siste steg før denne kalenderen er offisiell. Den er ikke like lystig for dem som foretrekker banene som er skreddersydd utelukkende for rallycross.

Både portugisiske Montalegre og tyske Estering forsvinner, to baner som har hatt godt fotfeste i rallycrossen over mange år som en av de få gjenværende permanente banene på kalenderen. Samtidig er antall runder redusert fra 12 til 11, der Abu Dhabi får åpningsløpet, som annonsert tidligere (se bilde under). Estering får forøvrig et rent EM-løp for Supercar og Super1600.

Som om ikke dette var nok fra det internasjonale rallycrossmiljøet, så kom også en ny negativ bombe i form av at Olsbergs MSE trekker seg ut kun etter ett års comeback. Før sesongen uttalte Andreas Eriksson til Parc Fermé at han ville bevise - eller i det minste gjøre et forsøk - på å drifte et VM-team så billig som mulig.

Med utviklingen mot det elektriske, vil Eriksson heller spare pengene på et VM neste år for å forberede seg til at rallycrossen elektrifiseres.

– Vi ser veldig fram til et elektrisk Rallycross-VM i 2021, og vi vil bruke neste år til å sikre oss en avtale for VM-introen. Vi tenker at elektrisk er viktig for framtiden for sporten, og for alle de unge som drømmer om å bli best i verden. Jobben min er å forberede selskapet, samarbeidspartnerne og førerne til det elektriske, sier Eriksson.

(Grafikk: IMG)
Powered by Labrador CMS