Fikk hakeslepp etter Skoda-testen - nå skal Marius få kjøre en vinnerbil

Nå er det kun han sjøl det står på. Marius Bermingrud får muligheten til å kjøre en av de beste Super1600-bilene i EM.

Publisert

I år fikk han virkelig bryne seg mot europaliten i forhjulsdrevne rallycrossbiler. Høydepunktet ble finaleplassen og fjerdeplass i Frankrike. Total ble Marius Bermingrud nummer ni i sin første fulle sesong i Rallycross-EM.

Marius Bermingrud viser stolt fram sin nye Skoda Fabia S1600, en potent vinnerbil i Rallycross-EM, sammen med rallycrossprofil og sponsor Joachim Hvaal fra Tom Hvaal AS. (Foto: Oskar Lund)

I år fikk han virkelig bryne seg mot europaliten i forhjulsdrevne rallycrossbiler. Høydepunktet ble finaleplassen og fjerdeplass i Frankrike. Total ble Marius Bermingrud nummer ni i sin første fulle sesong i Rallycross-EM.

Med ett års erfaring rikere sikter han seg nå inn mot nye høyder i 2019. Håpet er å etablere seg som et fast finaleinnslag, og kanskje også kjempe om de tre øverste plassene i tide og utide. Nå skal han nemlig få muligheten til å kjøre Skoda Fabia som vant to løp og tok EM-sølvet i år.

40 hestekrefter mer

Bermingrud har på mange måter vært relativt fornøyd med sin Citroën DS3 som de stadig har utviklet fra løp til løp, uten at han hadde den største kjennskapen til hvor gode bilene til konkurrentene var. Denne oppvekkeren fikk han da han fikk teste en tilsvarende Skoda Fabia tidligere i høst.

– Jeg ble rett og slett blåst av banen over hvor god motor det var i bilene. Vi snakker vel nesten 40 hestekrefter mer, for ikke å snakke om midtregisteret. Da føltes det ganske teit at jeg noen uker senere skulle stå på samme startstrek da jeg visste hvor stor forskjellen var, sier Marius Bermingrud til Parc Fermé.

Dette plukket rallycrossbrødrene Joachim og Alexander Hvaal i Tom Hvaal AS opp. Og nå har de hjulpet ham med å gå til anskaffelse av Skodaen som sølvvinner Aydar Nuriev har kjørt i år. Selv om Bermingrud beviselig har hatt en noe svakere bil enn de beste i feltet, så er han klar på at han selv har mange steg som sjåfør før han vil være helt der oppe å nikke.

https://parcferme.no/rallycross/marius-etter-semifinale-drama-jeg-fikk-nesten-ikke-puste/

– Før sesongen var vi jo klare på at jeg hadde mye å gå på med tanke på erfaring på banene og kjøringen forøvrig, at vi heller gikk for en god motoravtale som i stedet hadde litt mindre hestekrefter i forhold til resten. Når vi ser tilbake og har analysert dataene, så ser vi at jeg fortsatt gjør litt for mange småfeil, men selv på perfekte runder så ligger jeg for langt bak de beste, sier 20-åringen fra Vestfossen i Buskerud.

Etter at rallycrossildsjelen Tom Hvaal dessverre gikk bort tidligere i år, har sønnene Joachim og Alexander tatt over driften av Tom Hvaal AS og videreført støtten til Bermingrud i form av å skaffe bil.

– Muligheten som Hvaal har gitt meg er er jo min livs sjanse til å kanskje bli et mer fast inventar i finalene. De har fulgt med på kjøringen og ønsket at jeg skulle få enda bedre forutsetninger, sier Bermingrud ydmykt og engasjert.

Helhjertet satsing

Marius Bermingrud fra EM-runden i Frankrike, årets største høydepunkt sportslig sett. (Foto: Simen Næss Hagen

Og dette har også utvilsomt betydd alt for den sindige og sympatiske 20-åringen. Nå jobber han beinhardt for å legge de siste brikkene på plass i budsjettpuslespillet for hele EM-sesongen 2019.

– Jeg har vært utrolig heldig hele karrieren og hatt med meg gode og solide sponsorer. Men vi sa tidlig at en halvhjertet satsing ikke er noe tema, så enn så lenge har jeg - som de fleste andre - en vei å gå. Men mye spennende er på gang, så det gjelder å få landet flest mulig baller, sier Bermingrud.

I Norge er det Espen Isaksætre som har vært den ledende rallycrossføreren med drift på framhjulene sammen med Bermingrud. Derfor har han brukt sin fire år eldre rival som en god målestokk både nasjonalt og internasjonalt de siste sesongene.

– Når jeg ser tilbake på hvor tøft det var å kjempe mot Espen i NM, så er det altså 25 sjåfører av samme kaliber i EM. Vi har spøkt med at man fort detter ned en plass ved å blunke på feil tidspunkt. Man blir uten tvil en bedre sjåfør og prøver å finpusse alle detaljer når man blir så hardt straffet for å slurve, sier Bermingrud.

Powered by Labrador CMS