Et rallycrossikon legger på røret - 50 år etter den spede start

Alt startet på den britiske banen sør-øst i England. Søndag kveld er det slutt for VM-runder på Lydden Hill.

Publisert

– Jeg har så utrolig mange minner på denne banen, sier Andreas Bakkerud i et live-interview med IMG, mens han mimrer tilbake til glansdagene med Martin Schanche og kompani.

Foto: Tim Whittington/RallycrossWorld.com

– Jeg har så utrolig mange minner på denne banen, sier Andreas Bakkerud i et live-interview med IMG, mens han mimrer tilbake til glansdagene med Martin Schanche og kompani.

Men selv har han også vært i begivenhetenes sentrum en rekke ganger på Lydden Hill.

– Det var her jeg kjørte mitt aller første internasjonale rallycrossløp, og det var her jeg vant min første VM-seier, i 2014, forteller bergenseren videre, og legger til at han håper at Lydden Hill på en eller annen måte ikke blir gravlagt for godt i internasjonal sammenheng.

Men det hele startet altså i 1967 på Lydden Hill med det første organiserte rallycrossløpet, og hvert år siden har det vært ett eller flere større internasjonale arrangementer på den L-formede banen sør-øst i England. Og for Petter Solberg har også Lydden Hill betydd noe helt spesiell, da det også var her han debuterte i internasjonal rallycross-sammenheng for fire år siden.

LES OGSÅ: Johan jakter ny VM-seier ved å knuse hele STCC-feltet

- Lydden er plassen der vårt PSRX-eventyr startet i 2013. Rallycross har lang tradisjon i vår familie (Solberg-Walfridsson), så man kan tenke seg at Lydden Hill har en spesiell plass i våre hjerter. Jeg husker da jeg var ung og opplevde Martin Schanches manøvrering av bilen, og jeg minnes hvor mye jeg selv hadde lyst til å gjøre det samme, sier Petter Solberg, som nå nettopp oppfyller Schanche-drømmen han en gang hadde.

Lydden Hill er på mange måter - dessverre kan noen kanskje si - et offer for den moderne utviklingen av internasjonal rallycross. I takt med at sporten vokser, så vokser den seg også ut av de tradisjonelle baneanleggene. Depotene krever større plass, apparatene rundt krever større og bedre fasiliteter, og de siste årene har tendensene vært at de allerede store racinganleggene også nå skreddersys for rallycross.

Foto: Simen Næss Hagen

LES OGSÅ: Rallycross-VM til ny, legendarisk F1-bane i 2018

Det er derfor verdensmesterskapet denne helgen sier farvel til Lydden Hill, fordi det er selveste Silverstone som er Englands bidrag på rallycrosskalenderen fra og med neste år. Banetegningen er ikke kjent enda, men etter det Parc Fermé kjenner til skal deler av den mindre Stowe-traseen av banen spille en sentral rolle i rallycrosslayouten.

Rettighetshaverne IMG bekrefter imidlertid overfor Parc Fermé at tankene med Silverstone er av det permanente slaget, og de ser for seg mange år med rallycross på den legendariske banen som er mest kjent for sine Formel 1-løp. Fra og med neste år skal rallycrossen være sentrum for en større festivalhelg som arrangeres i og rundt Silverstone.

– Det har alltid vært et ønske fra oss i IMG å skape en festivalhelg i stor skala med en VM-runde i sentrum, og vi er svært fornøyde og takknemlige for at Silverstone deler disse tankene med oss. Dette skjer i en spesiell tid for rallycrossen der den nå feirer sitt 50-årsjubileum, ved at sporten fortsetter å vokse i en voldsom fart, forteller IMG-sjef Paul Bellamy til Parc Fermé.

Foto: FIAWorldRallycross.com

Tirsdag neste uke er det ventet at IMG skal presentere de konkrete planene for et fullspekket Silverstone-arrangement neste år.

LES OGSÅ: Disse rallycrossbanene fikk vi aldri sett på VM-kalenderen

Powered by Labrador CMS