Et dypdykk i Petters tanker om en sesong utenom det vanlige

Petter Solberg utelukker ikke at han vil sitte i en WRC-bil igjen, og han synes sønnens tempo bak rattet går ubehagelig raskt om dagen.

Publisert

Forøvrig har egentlig samtlige av Petter Solbergs sesonger vært litt utenom det vanlige. Fra NM-gullet og det karriereomveltende Libanon-besøket i 1998, til sønnens fødsel, den første pallplassen og den store bilbrannen i 2001, til giftemålet og VM-gullet i 2003, til hattricket og VM-sølvet i 2004 og så videre, og så videre gjennom to tiår, så har det alltid ballet på seg for Petter Solberg.

(Foto: Simen Næss Hagen)

Forøvrig har egentlig samtlige av Petter Solbergs sesonger vært litt utenom det vanlige. Fra NM-gullet og det karriereomveltende Libanon-besøket i 1998, til sønnens fødsel, den første pallplassen og den store bilbrannen i 2001, til giftemålet og VM-gullet i 2003, til hattricket og VM-sølvet i 2004 og så videre, og så videre gjennom to tiår, så har det alltid ballet på seg for Petter Solberg.

2017 blir året hvor Solberg vil sikre sin fjerde gullmedalje i internasjonal bilsport. Ikke nødvendigvis på den personlige fronten, rent formelt, men få undere har vært større enn om Volkswagen-teamet hans ikke tar gullet i team-mesterskapet i rallycross denne sesongen. Det kan være sikret allerede til helgen med «litt» hjelp fra Peugeot-teamet.

Petter Solberg fra det legendariske hoppet på Höljes tidligere i år. (Foto: Simen Næss Hagen)

Følg Parc Fermé på Facebook her!

Og det vil bety alt for Petter, all den tid han er et konkurransemenneske og gjerne skulle sikret sitt tredje VM-gull i rallycross på førerfronten.

Johan Kristoffersson og Petter Solberg har vist seg som en uslåelig duo denne sesongen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Team-mesterskapet har jo vært det store i år. Som team-eier er det dette som virkelig har betydd noe denne sesongen. Det er ny sjanse neste for å ta et gull for meg selv igjen. Hadde jeg ikke visst jeg var god nok, så hadde jeg ikke kjørt, forteller Petter Solberg til Parc Fermé.

INFOSENTER: Rallycross-VM

Petter Solberg etablerte sønnen Oliver i bilsporten først gjennom crosskartmiljøet, her fra Krabyskogen i 2011. (Foto: Simen Næss Hagen)

Innser at gullet i praksis er sikret

Han er på vei til Latvia og har masser av tid til å slå av en prat om hist og hint. Årets sesong er ett av emnene, selvfølgelig. Måten han og ikke minst teamkamerat Johan Kristoffersson har dominert rallycrossen som ingen andre team har dominert det før. Den svenske teamkompisen er langt på vei til å sikre VM-gullet. Det må en totalkollaps, for ikke så i både mannefall, konkurs og tragedier til for at det verken skal bli gull til Kristoffersson som fører og til PSRX Volkswagen (som vi forkorter det til, journ.anm) som team. Bare tallenes vidåpne muligheter hindrer dem fra å sprette champagnen før tre VM-runder gjenstår.

– Forskjellen i år har vært hele tiden å tenke som et team. Ikke være egoist og tenke på seg selv. Alle må ta et ansvar, ingen har noen ekstraordinære fordeler. Det gjelder hele teamet. Moro for alle oss, ikke sant - og når vi har en sjåfør som Johan som kan kjøre fort, stabilt, holde seg unna trøbbel og vinne for første gang. Det er jo jævla bra, sier Solberg.

Uten at Petter røper noe konkret, så er det planer å fortsette med et godt Volkswagen-team også neste år. (Foto: FIAWorldRallycross.com)

– Hva har du selv bidratt med utenom kjøringen på bane, føler du?

– Nei altså, den tekniske delen med oppsett, chassis og slikt. Der har jeg hovedgreiene mine, egentlig.

Hyller Veronica for «mammarollen»

Samtaleemnet dreier seg også naturlig nok over på sønnen Oliver. Han har tatt rampelyset med storm i år, spesielt med tanke på det han leverer på rallycrossbanen, i tillegg til at 15-åringen har arvet en sprudlene personlighet overøst av energi og fiffige kommentarer på lur. Slikt elsker media. Og Petter må nå innse at Oliver vokser til, både som sønn og som sjåfør.

– Han tar deg ikke igjen bak rattet snart, eller?

– Å jo, det går altfor fort. Altfor fort, det greiene der. Han kan kjøre bakhjulstrekk, firehjulstrekk, hva som helst - han kjører alt og har ikke tillagt seg noen spesielle vaner eller uvaner, sier Petter.

Og maner fremdeles til det viktigste med bilsporten:

– Det viktigste fremdeles er at han har det gøy. Han må følge en trygghet med det han driver med og føle at det er gøy. Rally tar tid å utvikle seg i, du må være tålmodig, kjøre og fullføre.

– Ikke noe vits å dytte han i en firehjulstrekker, slik man ser med Kalle Rovenperä i Finland, mener du?

– Er du gær’n, nei. Først må man lære seg noter og få kilometer i ræva. Ellers blir det altfor dyrt å sette seg i noe sånt. Han fullfører løpene, og Veronica (Engan, kartleser journ.anm) gjør en veldig god jobb med ham. Hu passer på han veldig bra. Hun er en slags mamma for ham. Det er liker’a, skriv gjerne det. At hun er som en mamma, flirer Petter.

Savner crosskartmiljøet

Samtidig innrømmer han at de savner crosskartkjøringen, som Oliver har gått vekk i fra år grunnet karriereutviklingen. Spesielt Oliver selv savner dette når han nå har mer enn nok å tenke på rally- og rallycrosskjøring, i tillegg til den nye tilværelsen med fransk skolegang.

– Han bestemmer sjøl hva han vil gjøre, og han stortrives med det han gjør. Men han savner det sosiale i crosskarten. Der har han mange venner som han har hatt god kontakt med. Crosskarten har et godt sosialt miljø, og han syns det var utrolig kult å være med der.

– Det har jo vært snakk om å få han til å kjøre VM-runden i Estering. Får han lov til det?

– Han holder på hele tiden, det er full gass hos han. Jeg henger ikke med på det han tenker og planlegger. Og det løpet er dyrt å kjøre. Han får ikke noe av meg for å kjøre der. Han må skaffe det budsjettet sjøl.

– Ja, for du gir han ikke noe gratis i kjøringen han driver med?

– Nei, pengene må han skaffe sjøl. Det er den viktigste skolen i tillegg til det å kjøre.

Lover mer kjøring neste år

Nok om Oliver, vi må høre om Petter har planene klare for neste år.

– Det eneste jeg kan si at det ser bra ut, sier han kryptisk.

– Snakker vi Volkswagen, eller noe annet?

– Nei, Volkswagen som er planen, ja.

– Men du fortsetter som sjåfør? Du gir deg ikke?

– Nei, er du gær’n. Kjører garantert neste år. Helt klart, jeg kan jo ikke gi meg nå.

– Rally er rally, vet du

– Hva med rallyen? Savner du å kjøre rally?

– Å ja, for all del! Rally er rally, vet du, sier Solberg.

Og med det legger han heller ikke skjul på at han vil kjøre mer. Han snakker ikke om konkrete løp eller mesterskap, men han nevner land som New Zealand, England og Sverige. Og han snakker om firehjulsdreven bil.

– Så du utelukker ikke WRC?

– Nei, men det blir bare for moro. Vi vet ikke enda hvordan det blir med reglement og slikt. Vi får se hva som skjer. Nå har vi fullt fokus på team-mesterskapet. Det har vært drømmen vår, så nå må vi få det inn på lista, sier Petter Solberg.

Powered by Labrador CMS