Espen (23) sin nye vinnerdoning med en snert av Martin Schanche

En i praksis sprett ny Peugeot 208 blir å finne med norsk flagg i helgen, dandert med ekspertisen til selveste «Mr. Rallycross».

Publisert

– Han er ganske «up to date» på kunnskap, må jeg si, forteller Espen Isaksætre til Parc Fermé, om hjelpen han har fått av Martin Schanche i byggingen av ny rallycrossbil.

– Han er ganske «up to date» på kunnskap, må jeg si, forteller Espen Isaksætre til Parc Fermé, om hjelpen han har fått av Martin Schanche i byggingen av ny rallycrossbil.

Til helgen kommer den regjerende norgesmesteren i en sprett ny Peugeot 208 i Super 1600-klassen. Isaksætre kjenner vi godt til med sin trofaste traver Citroën  Saxo, men med utgått homologering får han ikke lov til å bruke denne i internasjonal konkurranse lengre.

Massiv støtte i garasjen

Da har den tidligere bilen til Larvik-jenta Lina Marie Holt, eid av rallycrossildsjelen Even Hvaal, blitt sendt til Åsnes og Isaksætre med alle hans mannskaper rundt seg for en real «extreme m zakeover».

– Det utrolig hvor mye hjelp man får når det trengs. Det har vært mange gode hoder som har vært innom og bidratt med det ene eller andre, enten de har hentet deler, laget deler, kommet med mat og så videre. Siste uka nå har mange stått på fælt for å få bilen klar, sier 23-åringen, som nevner nettopp Martin Schanche som en viktig brikke oppi det hele.

Kontakten med rallycrosslegenden er ikke helt tilfeldig. Broren til Espen, Lars Ove, skrudde i sin tid for Schanche. Så her har tanaværingen, bosatt i Drøbak i Akershus, nå bidratt tilbake til familien fra Hedmark.

– Vi har hatt mye kontakt i vinter, og vi har lært utrolig mye av ham. Bilen er blitt veldig bra nå. Den er i praksis helt ny, sier han videre.

LES OGSÅ: Derfor må Mattias Ekström stå over VM-runden i Höljes

LES OGSÅ: Bakkeløpet som kan bli ett av Andreas sine store høydepunkter i år

Lettet bilen 100 kilo

– Nå har vi blant annet klart å slanke bilen 100 kilo fra der den var. Alle skruer er dreid på egenhånd, vi har jobba for å få så lette deler som mulig, og ting har tatt vi. Vi har vært både i Sverige og Frankrike og hentet noen gromme deler, og alt med bilen er tilpasset slik jeg vil ha det, sier Isaksætre.

Noen test har det dog ikke blitt. I skrivende stund, onsdag kveld, mangler den siste finishen på motoren, og første test blir torsdag. Dagen før han raser avgårde for første gang i «The Magic Weekend» i Höljes, bare et lite steinkast over grensa fra hjemstedet på Flisa.

– Jeg har gledet meg så mye til å teste bilen skikkelig, selv om det ble litt hektisk nå. Det har tatt tid å få i stand bilen.

– Men er bilen bra, eller frykter du at ting ikke står til forventningene?

– Klart, jeg har jo egentlig ikke peiling på hvor bra den er. Men jeg har hørt nå at motoren blir ganske bra og allerede har passert Saxoen. Samtidig har den lengre fjæringsvei, og alt er tilpasset meg, sier gutten som ble nummer to i fjorårets finale, etter å ha vært suveren i omgangene og i semifinalen.

Drømmer om seier

Espens Citroën Saxo har «gått ut på dato», selv om den fremdeles er konkurransedyktig. (Foto: Simen Næss Hagen)

Men tre ødelagte støtdempere satte en stopper for finaledrømmen. Gitt at bilen fungerer som den skal, så er årets målsetning klar.

– Vi går for gull, holdt jeg på å si. Men selvfølgelig hadde det vært mer optimalt med mer testing innabords, sier han.

Höljes blir årets første internasjonale løp for Isaksætre. Planen er å få kjørt Latvia og Tyskland så lenge han får godkjent påmeldingen, da han ikke er permanent påmeldt.

Av permanente påmeldte norske i 1600-klassen, så finner vi både Anders B. Hansen og Lars Christian Rosland. I tillegg kommer Ada Marie Hvaal til start i sin Citroën C2.

LES OGSÅ: Legger ned tusenvis av kilometer for rallycrossdrømmen

Powered by Labrador CMS